Door Alexandra Sweers – Het onderzoeksbureau stelde in opdracht van het ministerie van Wonen Wijken en Integratie een onderzoek in naar vroegsignalering bij eergerelateerd geweld op scholen. Beroepskrachten kunnen een belangrijke rol spelen bij het herkennen van deze vorm van geweld, stelt het rapport. Exacte cijfers over het aantal gevallen van eergerelateerd geweld op scholen zijn er niet.
Bewust
‘Schoolverzuim, geen aandacht hebben in de klas, het huiswerk is niet gemaakt of een onverzorgd uiterlijk zijn enkele voorbeelden van signalen’, zegt Cornelissens. ‘Dit zijn signalen die ook op andere problemen kunnen duiden zoals mishandeling of huiselijk geweld. Het gaat erom dat de docent tot aan de conciërge bewust wordt van de mogelijkheid dat het om eergerelateerde kwesties kan gaan.’
Handleiding
In het rapport ‘Leren van eer op scholen’ staan verhalen van 38 jongeren die hiermee te maken hebben gehad, welke signalen zij hebben afgegeven en welke zijn opgepikt. Het is een handleiding om het probleem sneller aan het licht te brengen, meent het onderzoeksbureau.
Hulpverleners
‘Bewustwording en deskundigheidsbevordering is belangrijk op scholen. Sommige docenten weten niet wat eerwraak inhoudt. Docenten hoeven niet zelf te onderzoeken wat het probleem is, het gaat erom dat zij adequaat handelen en het melden aan professionele hulpverleners’, aldus Cornelissens.
Relatie
De 38 jongeren zaten op het Albeda college in Rotterdam en op het ROC Twente in Almelo. De verhalen zijn van meisjes, maar ook enkele jongens uit Turkije, Marokko en Pakistan. Het zijn grotendeels verhalen over een (stiekeme) relatie met een niet geaccepteerde vriend of vriendin of een gedwongen huwelijk. Familieleden zetten hen onder druk door ze te bedreigen of te onderwerpen aan psychisch geweld.