Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Woe 22 mei 2024
09.30 – 16.40
Van der Valk Hotel
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Collega tarief
- € 349
- Abonnee tarief
- € 349
Over dit congres
Toename mensen met verward en onbegrepen gedrag
In alle gemeenten in Nederland neemt het aantal politiemeldingen van mensen met verward en/of onbegrepen gedrag toe. De dagelijkse praktijk waarin je als professional mensen tegenkomt met onbegrepen gedrag is buitengewoon uitdagend. Het gaat om mensen met diverse achtergronden, waaronder mensen met dementie, verstandelijke beperkingen, verslavingsproblematiek en degenen die betrokken zijn bij ggz-trajecten en dak- en thuislozen.
Zorgmijdend gedrag
Het is voor sociaal werkers lastig om in contact te komen wanneer er sprake is van zorgmijden. Dat is een steeds vaker voorkomend probleem dat zich in alle vormen van zorg in de eigen thuissituatie voordoet. Mensen met zorgmijdend gedrag leiden vaak een teruggetrokken bestaan, dit geeft hen op een bepaalde manier gevoel van veiligheid – en dat is lastig te doorbreken door hulpverleners.
Professionele uitdagingen
Sociaal professionals staan voor uitzonderlijke uitdagingen bij de benadering van mensen met onbegrepen en zorgmijdend gedrag. Dit vereist niet alleen maximale inzet, maar ook samenwerking, het opbouwen en behouden van contact, en het organiseren van passende ondersteuning.
Deze dag krijg je antwoord op de vragen:
- Hoe benader je mensen met onbegrepen gedrag?
- Hoe motiveer je dak- en thuislozen?
- Waar moet je op letten bij mensen met een lvb in combinatie met dementie?
- Hoe bied je de juiste hulpverlening aan de cliënt?
- Hoe verbeter je de samenwerking met derden zoals de politie?
- Hoe blijf je in contact met je cliënt bij verergering van onbegrepen gedrag?
- Hoe ga je om met tegenstrijdige belangen van de cliënt en de gemeente?
- Hoe doorbreek je weerstand bij de cliënt als zij dingen moeten doen die ze niet willen?
Onbegrepen en zorgmijdend gedrag onder de loep
Dit congres biedt een diepgaande verkenning van het herkennen, omgaan met en ondersteunen van mensen met onbegrepen en zorgmijdend gedrag. Complexe dilemma’s die zich voordoen binnen elke doelgroep, hoewel elke casus uniek is, zijn er ook gemeenschappelijke aspecten die we deze dag zullen verkennen. We nodigen je uit om deel te nemen en samen te leren hoe we deze uitdagingen kunnen aangaan.
Praktisch
Accreditatie
Accreditatie is goedgekeurd door:
- Registerplein: 5,5 punten
- Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals: 6 punten
- VSR: 6 punten
- ABAN: 5 punten
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Heb je een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? E-mail dan jouw verzoek naar robin.happel@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Voor wie?
Dit congres is bedoeld voor professionals in zorg en welzijn die vanuit hun beroep te maken hebben met mensen met verward/onbegrepen gedrag, zorgmijders en hun omgeving. Deze personen zijn werkzaam in het sociaal domein, zowel op het gebied van zorg en welzijn als van wonen en veiligheid.
Ze werken bij gemeenten, GGD, GGZ, maatschappelijke opvang, zorginstellingen, welzijnsorganisaties, vrijwilligersorganisaties, , koepel- en brancheorganisaties, onderwijs, zorgverzekeraars woningcorporaties, rijksoverheid, justitie/reclassering, RIBW, centra voor jeugd en gezin en woningcoöperaties.
Tarieven
- €399 | Regulier tarief
- €349 | Abonneetarief *
- €349 | Collegatarief (va. 2p)
Alle tarieven zijn exclusief btw. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
*Voor abonnees Zorg+Welzijn en Vakblad Sociaal Werk
Programma
Ricardo van Osch was zelf jarenlang zorgmijdend door verschillende redenen en vertelt over zijn herstelproces en ervaringen in de praktijk. Wat werkt wel, wat niet en waarom. Hij werkt nu als geprofessionaliseerde ervaringsdeskundige bij stichting Ervaring die Staat in het FIT team (Flexibel Integraal Team). Het FIT trekt zeer intensief en out of the box op met zorgmijdende groepen met multi-problematiek, onbegrepen gedrag en/of middelen gebruik.
We zien zowel regionaal als landelijk dat onbegrepen gedrag steeds meer wordt gezien als een gezamenlijke opgave. Maar we weten inmiddels ook dat het taaie problematiek is waar het ondanks de beste bedoelingen niet altijd goed gaat. Vanuit BE-Grip zien we het als onze uitdaging om samen met de regio’s en landelijke betrokkenen te bouwen aan een duurzaam lerend systeem waarin ruimte is voor de reflectie die nodig is voor een mensgerichte aanpak die de leefwereld centraal stelt.
Een mooie lezing over:
- Dat we bescheiden moeten zijn over wat we weten en begrijpen van gedrag
- Als we complexiteit van het leven beter leren accepteren en de dialoog aangaan om elkaar beter te begrijpen, kunnen we elkaar ook beter helpen
- Samenwerken is een zaak van tijd
In deze lezing bespreekt Bert Santema de grillige praktijk van het in contact komen tussen werkers en cliënten daar waar er sprake is van zorgmijden. Een steeds vaker voorkomend probleem wat zich in alle vormen van zorg in de eigen thuissituatie voordoet. Zorgmijders leiden vaak een eenzaam teruggetrokken bestaan, dit geeft hun op een bepaalde manier een gevoel van veiligheid wat lastig te doorbreken is door hulpverleners.
Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en het ruim genomen kader van de presentiebenadering, bespreken we de (on)mogelijkheden in dit veelal bijzondere contact. Vaak gaat het hier om een groep mensen die moeite heeft met regels en normering. Wat kunnen we van hun leren en in hoeverre durven ook wij hiervan af te wijken?
“Als een probleem onoplosbaar lijkt, komt dit vaak omdat we ons aan de regels houden.” (Omdenken)
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Hoe je de presentiebenadering kan toepassen in de praktijk
- Hoe je in contact komt met de cliënt en zijn systeem
- Wat je rol is in dit contact ten opzichte van andere organisaties
Hoewel de Wet zorg en dwang (Wzd) in 2020 van kracht werd, ervaren veel zorgverleners nog steeds uitdagingen met betrekking tot de wettelijke voorschriften en de grenzen tussen wat als aanmoediging wordt beschouwd, wat gedwongen zorg is en hoe om te gaan met verzet tegen zorg. Deze kwesties, samen met andere uitdagingen met betrekking tot de Wzd, belemmeren een soepele uitvoering van de wet. De complexiteit van de wet maakt het in de praktijk soms moeilijk toepasbaar.
- Naast deze uitdagingen bestaan er ook verschillende misverstanden over de wet. Bijvoorbeeld, wat wel en niet in huisregels mag worden opgenomen, is nog niet altijd duidelijk.
- Een cruciale overweging is ook de impact van aanpassingen en wijzigingen op de doelstelling van de Wzd: het bevorderen van de rechten van kwetsbare cliënten.
- Het is van belang om te begrijpen welke gevolgen dergelijke aanpassingen kunnen hebben en hoe deze de beoogde doelen van de wet kunnen beïnvloeden.
Als zorgprofessional word je regelmatig geconfronteerd met grensoverschrijdend en agressief gedrag van cliënten. Of het nu gaat om schelden, bedreigen of intimideren, agressie heeft een enorme impact op je als slachtoffer en is onacceptabel. In deze interactieve presentatie leren we je hoe escalatie van emoties te voorkomen en hoe effectief en professioneel om te gaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag van cliënten. Uitgangspunt is: emotie mag, agressie niet!
Deze lezing gaat over:
- Escalatie van emoties te voorkomen
- Effectief en professioneel omgaan met de verschillende vormen van agressie
- Weerbaarder worden/steviger in je schoenen staan
Sessies
We zien geregeld dat professionals vastlopen bij ouderen en er ethische dilemma’s ontstaan in de thuissituatie. “Wat is nog goede zorg?”, “Is deze situatie nog wel langer houdbaar?”, “Ik denk dat deze oudere niet wilsbekwaam meer is”, allemaal praktijkvoorbeelden vanuit de wijk in Amsterdam. Tijdens deze sessie gebruiken we op een interactieve manier de verhalen vanuit de wijk om het dialoog aan te gaan over onbegrepen en zorgmijdend gedrag bij ouderen thuis.
Een sessie over:
- Signaleren van onbegrepen en zorgmijdend gedrag
- Verschillende oorzaken kennen van onbegrepen en zorgmijdend gedrag
- Praktische voorbeelden hoe om te gaan met onbegrepen en zorgmijdend gedrag
“Ik zie, ik zie wat jij niet ziet, en jij ziet niet wat ik nu zie.”
Ervaring die Staat werkt al ruim 11 jaar voor dak- en thuisloze burgers in Eindhoven. Zij zijn goed in het aansluiten bij de zogenaamde zorgmijders en mensen met onbegrepen gedrag. De vraag is wie mijdt nu eigenlijk wie? Wie is de zorgmijder? De hulpverlener of de ander?
Ervaring die Staat spreekt liever over zorgvuldige zorgzoekers – mensen die in het reguliere systeem zijn afgehaakt. Vaak ook omdat de geboden hulp niet aansluit en/of te systeem gestuurd voor hen is. In deze sessie gaan zo’n zorgvuldige zorgzoeker, een geprofessionaliseerde ervaringsdeskundige en een professional met jullie in gesprek over de praktijk van aansluiten op de leefwereld van de ander.
Je hebt na deze sessie:
- Een beter beeld van de wereld van dak- en thuisloze mensen
- Bewustwording en begrip rond zorg mijden en kan daarbij zorgvuldig zorg zoeken
- Kennis van de werkwijze van EDS
Niet gemotiveerd zijn, agressief gedrag, twee voorbeelden van onbegrepen gedrag dat voorkomt bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Het gedrag verkeerd interpreteren is slecht voor de vaak al lage eigenwaarde van mensen met een lvb. Een gelijkwaardige houding aannemen is heel belangrijk, hoe doe je dat?
Voor iedere hulpverlener of begeleider is het steeds weer opnieuw een uitdaging om de achtergrond van dit gelabelde gedrag te begrijpen. Om de een of andere reden hebben cliënten vaak niet de woorden of durven/ kunnen zij deze niet uitspreken als ze problemen hebben. Zij zullen daarom regelmatig op hun eigen, specifieke manier juist aandacht ‘moeten’ vragen voor zaken, die er mis zijn. Eigenlijk is een cliënt, vanuit zijn perspectief, altijd helder in wat hij ons duidelijk maakt. Alleen wij hulpverleners begrijpen het vaak niet. Spreken wij wel hun taal?
Zorgverleners krijgen te maken met cliënten/patiënten, die een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond hebben dan zijzelf. Dat betekent dat zij kennis maken met voor hen onbekende opvattingen over ziekten, beperkingen en manieren om hulp te zoeken. Tevens kunnen levensstijlen en daarbij passende opvattingen over het dagelijks functioneren van cliënten/patiënten anders zijn dan zorgverleners gewend zijn.
In deze sessie wordt ingegaan op de vraag in hoeverre ‘onbegrepen’ gedrag met culturele factoren kan samenhangen. Vervolgens wordt uitgelegd wat cultuursensitieve communicatie is en hoe dit kan leiden tot een betere aansluiting van de zorg bij cliënten met diverse achtergronden. Hierbij wordt het Culturele Interview geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het contact tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te bevorderen.
Deze sessie krijg je:
- Inzicht in de belevingswereld van cliënten/patiënten met een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond en de invloed daarvan op ziekteopvattingen en hulpzoekgedrag
- Inzicht in je eigen cultuur en de betekenis daarvan voor het contact met cultureel anderen
- Tips om in de dagelijkse praktijk cultuursensitief te werken
Sprekers
Floortje Scheepers
Ricardo van Osch
Olav Schuth
Els Keet
Geert Bettinger
Eric van de Meent
Bert Santema
Maikel Snels
Cor Hoffer
Jolanda van Boven
Joke van der Meulen
Piet-Hein Peeters
Reviews
"Ik waardeerde de positieve en enthousiaste benadering van het onderwerp tijdens het congres Onbegrepen en zorgmijdend gedrag. Over het geheel genomen waren de sprekers boeiend en informatief."
“Deze dag heb ik als enorm leerzaam ervaren. Er waren zoveel mooie sprekers die stof tot nadenken gaven. De manier waarop ze dit vertelden heeft indruk op mij gemaakt. De lange zit heeft voor mij geen probleem opgeleverd, de sprekers en onderwerpen waren hier te interessant voor.”
“Goede sprekers en interessante sessies. Er kwam echt een duidelijke visie naar voren tijdens de verhalen.”
“De ervaringen van de sprekers zijn erg blijven hangen. De organisatie was super en ook het enthousiasme van iedereen om met elkaar te kijken naar het vergroten van kwaliteit van zorg, mogelijkheden en inzichten.”
Contact
Willemijn Herfkens
Bekijk ook
Blijf op de hoogte
van Zorg+Welzijn congressen