Details
Early Bird Korting
Tip! Vroege beslissers ontvangen € 50,- vroegboekkorting bij inschrijving voor het congres.Algemeen
Woe 14 mei 2025
09.30 – 16.30
Van der Valk Hotel
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Vroegboek tarief
- € 349
- Collega tarief
- € 349
- Abonnee tarief
- € 349
Over dit congres
Focus op de helpende interactie
Onbegrepen gedrag raakt iedereen: jou als professional, natuurlijk de cliënt zelf, naasten, omstanders. Onbegrepen gedrag stelt je voor lastige vragen. Hoe reageer je erop? Hoe kom je erachter welk verhaal schuilgaat achter onbegrepen gedrag? Wat als een cliënt duidelijk hulp nodig heeft maar dat zelf niet zo ziet? Wat doe je als jouw aanpak de situatie niet lijkt te verbeteren?
Tijdens het congres Onbegrepen en zorgmijdend gedrag op 14 mei 2025 duiken we samen in deze complexe vraagstukken. Dit jaar ligt de nadruk op de kracht van de interactie: hoe kunnen jouw houding en reactie bijdragen aan een positief verloop? Ontdek hoe je als professional beter kunt omgaan met deze uitdagende situaties en hoe je jouw eigen rol daarin kritisch onder de loep neemt.
Dit congres ga je niet alleen luisteren, maar je gaat:
👉 Je kennis verdiepen
👉 Je vaardigheden vergroten
👉 Je professionele houding (o.a. de-escalerend communiceren) onder de loep nemen
Dieper inzicht en praktische handvatten voor een helpende interactie
Het congres biedt een rijk en gevarieerd programma, met een mix van persoonlijke verhalen, filmbeelden, reflectie en praktijkgerichte sessies. Een aantal hoogtepunten:
- Begrijpen wat écht werkt: Interactie staat centraal. Onbegrepen gedrag draait vaak niet om de persoon zelf, maar om hoe je met elkaar communiceert.
- Vaardigheden en inzichten vergroten: Leer van experts zoals politieonderhandelaar Peter van Os en ervaringsdeskundigen zoals Jeroen Zwaal. Bijvoorbeeld hoe je bewust wordt van je eigen houdings-communicatie en hoe je nu écht in verbinding en in contact met elkaar komt.
- Praktische tools: Van effectief samenwerken met cliënten en hun netwerk tot omgaan met je eigen defensieve routines.
- Inspirerende sessies: Denk aan het verbeteren van samenwerking in de keten, begrijpelijk communiceren en reflectief samenwerken.
Bauke Koekkoek: een kritische blik op oplossingen voor onbegrepen gedrag
Bauke Koekkoek, lector Onbegrepen gedrag, veiligheid en samenleving, is een van de sprekers op dit congres. Met zijn diepgaande kennis over onbegrepen gedrag en zorgmijding, gecombineerd met praktijkervaring, biedt hij waardevolle inzichten voor professionals in zorg en welzijn. Zijn bijdrage is dé kans om beter te begrijpen hoe je het verschil maakt in de aanpak van complexe situaties.
Versterk je aanpak bij onbegrepen gedrag
Schrijf je nu in en versterk je kennis, vaardigheden en professionele houding om nog beter om te gaan met onbegrepen en zorgmijdend gedrag. Samen maken we het verschil!
Praktisch
Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd bij Registerplein, Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals, VSR en ABAN.
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Heb je een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? E-mail dan jouw verzoek naar willemijn.herfkens@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Voor wie?
Dit congres is bedoeld voor professionals in zorg en welzijn die vanuit hun beroep te maken hebben met mensen met verward/onbegrepen gedrag, zorgmijders en hun omgeving. Deze personen zijn werkzaam in het sociaal domein, zowel op het gebied van zorg en welzijn als van wonen en veiligheid.
Ze werken bij gemeenten, GGD, GGZ, maatschappelijke opvang, zorginstellingen, welzijnsorganisaties, vrijwilligersorganisaties, , koepel- en brancheorganisaties, onderwijs, zorgverzekeraars woningcorporaties, rijksoverheid, justitie/reclassering, RIBW, centra voor jeugd en gezin en woningcoöperaties.
Tarieven
- €399 | Regulier tarief
- €349 | Vroegboektarief *
- €349 | Abonneetarief **
- €349 | Collegatarief (va. 2p)
Alle tarieven zijn exclusief btw. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
*Geldig t/m 5 februari 2025
**Voor abonnees Zorg+Welzijn en Vakblad Sociaal Werk
Programma
Persoonlijk, mensgericht, maatwerk en écht in verbinding en in contact zijn met elkaar. Maar hoe doe je dat nou echt? Aan de hand van zijn eigen ervaringen, als cliënt en zorgprofessional, gaat Jeroen Zwaal met je aan de slag om je nog bewuster te maken van de verschillende elementen die tussen jou en je cliënt in kunnen staan en hoe je die wegneemt.
👉 Een ervaringsverhaal over persoonlijke hobbels en professionele weerstanden/belang van gelijkwaardigheid.
Omgaan met onbegrepen gedrag is niet makkelijk omdat ieder mens en situatie weer anders is. Je leert het door te doen, te reflecteren en opnieuw te doen.
Tijd voor reflectie
We gaan onder andere in op verschillen tussen professionele rollen, welke houding neem jij aan, vanuit welke professionele en persoonlijke rol?
Het doel van handelen bij onbegrepen gedrag is maximaal samenwerken met de persoon (en andere betrokkenen) om de situatie zo veilig mogelijk te maken, te de-escaleren en zo mogelijk te begrijpen. Politieonderhandelaar Peter van Os vertelt uit de praktijk.
Je leert:
- Vanuit het basismodel in het politieonderwijs meer te begrijpen van onbegrepen gedrag om een helpende interactie op gang te brengen
- Bewustwording rondom de eigen houdings-communicatie
- Wat het betekent om te onderhandelen in acuut onveilige situaties
Ons zorglandschap zit vol met methoden en gesprekstechnieken. Dit zou houvast bieden en vaak is dat ook zo. Maar wat blijft nog helpen als je een werkrelatie wil opbouwen met iemand door vele ervaringen geen vertrouwen meer heeft? Iemand die haarfijn aanvoelt dat jij een ’techniek’ inzet? Iemand die niet zoveel zin heeft in ‘nog een passant’? Je houvast om een relatie op te bouwen, dat ben je dan zelf. Er is in de afgelopen jaren een gespreksmodel ontwikkeld genaamd Reflectief Samenwerken. Daar gaan we nader op in met elkaar met levendige interacties die uit het leven zijn gegrepen.
Omgaan met onbegrepen gedrag is niet makkelijk omdat ieder mens en situatie weer anders is. Je leert het door te doen, te reflecteren en opnieuw te doen.
Tijd voor reflectie
We gaan de vaardigheden onder de loep nemen.
Veel generalistische professionals hebben te maken met situaties waarin hun expertise niet toereikend is, en het is vaak lastig om te weten wie je kunt benaderen en hoe je de juiste hulp kunt krijgen. In dit onderdeel bespreken we waarom het belangrijk is om tijdig hulp in te schakelen en hoe je dit op een effectieve manier kunt doen. Hoe zorg je ervoor dat je als professional de regie houdt, zonder de cliënt uit het oog te verliezen?
Afsluiting over de geleerde lessen van de dag en:
- Het belang van weten wanneer je hulp moet inschakelen
- Hoe je kunt achterhalen wie de juiste persoon of organisatie is om hulp aan te vragen
- Hoe je hulp kunt vragen op een manier die leidt tot de ondersteuning die je nodig hebt
- Strategieën om hulpvragen concreet en duidelijk te maken
Sessies
Vanuit verschillende perspectieven belichten wij enkele dilemma’s waar politie- en zorgmedewerkers in de praktijk mee te maken krijgen. Dit doen wij aan de hand van verschillende cases. Wat kunnen wij van elkaar leren om de samenwerking rondom de aanpak van verward gedrag te verbeteren?
Nick Bouwman en Willem Brons vormen samen het initiatief Burgers4burgers in Veenendaal. Beiden zijn opgeleid als hulpverlener, maar werken vooral vanuit burgerkracht en met eigen en collectieve ervaringskennis in Veenendaal. Parallel aan de traditionele instanties bieden zij laagdrempelige ondersteuning aan burgers die vastlopen en hun weg niet (meer) vinden in het systeem. Vaak gaat het hier om mensen die ‘zorgmijders’ worden genoemd. Zelf spreken zij overigens liever van zorgvermoeiden.
Een sessies over:
- Hoe zet je iets op dat dicht bij de burger staat?
- Hoe bekostig je zoiets?
- Wat gaat goed en wat kan nog beter?
De basis voor iedere (professionele) relatie is verbinding en afstemming met de ander. Hoe meer afgestemd je bent op de ander hoe diepgaander de verbinding kan worden en hoe meer de relatie dan zal leiden tot resultaat en groei.
Om verbinding vorm te geven is het van groot belang om nabij de ander te zijn. Werkelijke nabijheid vorm geven is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze sessie zullen we ervaringsgericht werken met het vormgeven van welkom, ervaren van afstand en nabijheid en het zijn van een zogeheten secure base.
Bereid je voor op een inspirerende sessie waarin we met verschillende creatieve werkvormen daadwerkelijk aan de slag gaan, waarbij we het ongemak van verbinding en nabijheid (of de afwezigheid ervan) bewust opzoeken om daarvan te leren.
Voor een aanzienlijk deel van de mensen is de communicatie van professionals en veel anderen moeilijk te volgen. Bijvoorbeeld omdat ze een verstandelijke beperking hebben, de Nederlandse taal niet spreken of een heel andere culturele achtergrond hebben. Wanneer vragen niet goed worden ontvangen en bewerkt ontstaan er missers in het gesprek: zo kan dit vastlopen door weerspannigheid, strijd of overmatige aanpassing van de cliënt.
In deze sessie gaan we in op hoe je je als professional door “Broaching” alert kunt zijn op haperingen in het gesprek. Hoe je je beter kan inleven in de situatie van de ander en hoe je tot een helpende interactie komt.
Een sessie over:
- Wat betekent broaching en hoe kom je tot een helpende interactie?
- Welke hindernissen in de communicatie zijn er en hoe kan je deze als professional herkennen?
- Hoe kan je deze strubbelingen tijdens en na het gesprek aan de orde stellen en constructief ombuigen middels broaching
Inwoners hebben vaak logische oplossingen voor de problemen die zij hebben. Wanneer we hier als professionals mee aan de slag willen, stuiten we vaak op stevige bureaucratie en afwijzingen van collega’s uit andere domeinen. Wat doet dit met je als professional en wat zijn de effecten hiervan op de interactie tussen jou en de inwoner?
Een gesprek over defensieve routines, hoe wij inwoners tot zorgmijders maken en hoe de doorbraakmethode ons kan helpen het aantal zorgmijders omlaag te brengen.
Sprekers
Peter van Os
Ryanne Bleumink
Niels Hubers
Willem Brons
Jelle Smits
Piet-Hein Peeters
Jeroen Zwaal
Jessy Berkvens
Thijs Beckers
Seval Sonmez
Nick Bouwman
Sascha Haans
Reviews
"Het was allemaal goed te vertalen naar de praktijk, veel herkenning (veel doen we dus goed) en positieve insteek."
“De combinatie van duidelijke en soms confronterende uitleg, toch voorzien van de nodige humor. Het maakte alles tot een mooie en leerzame combinatie.”
“Zeer informatief, ruimte voor interactie. Ervaringsdeskundige aanwezig. Heel netjes verzorgd en de timemanagement is als zeer prettig ervaren.”
Contact
Willemijn Herfkens
Hanneke van Rooijen – Cuppen
Bekijk ook
Blijf op de hoogte
van Zorg+Welzijn congressen