Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Woe 24 mei 2023
09.30 – 16.35
Van der Valk Hotel
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Collega tarief
- € 349
- Abonnee tarief
- € 349
Over dit congres
De dagelijkse praktijk waarin je mensen met onbegrepen gedrag tegenkomt is complex, het gaat om mensen met dementie, een verstandelijke beperking, zorgmijders, verslaving, die in een ggz traject zitten of dak- en thuisloos zijn.
Grip op het onbegrip
Op 24 mei gaan experts uit de praktijk bij het congres Onbegrepen gedrag in op het signaleren van, reageren op en ondersteunen van mensen met onbegrepen gedrag. Wat is noodzakelijk om deze mensen te helpen? Je ontvangt praktische tips en tools aan de hand van praktijkvoorbeelden. Een congres met diepgang en toegesneden op de verschillende doelgroepen.
Onbegrepen gedrag beter begrijpen
Mensen met onbegrepen gedrag vragen het uiterste van professionals. In inzet, in samenwerking, in het vinden en houden van contact, in het organiseren van passende ondersteuning. Iedere casus is uniek en ook weer niet.
Deze dag krijg je meer inzicht in:
- Hoe je eerder kan signaleren en hoe je dan goed contact krijgt
- Hoe te handelen als je te maken krijgt met iemand die onbegrepen gedrag vertoont
- Welke factoren een rol spelen bij het ontstaan van onbegrepen gedrag
- Hoe je contact krijgt en houdt
- Hoe je succesvolle interventies toepast
- Hoe je omgaat met zorgmijders, wat wel en juist niet te doen als hulpverlener.
- Hoe je voorkomt dat je opbrandt door hulp aan zorgmijders
- Hoe te handelen vanuit de behoefte van de cliënt op een manier die voor jou uitvoerbaar is
Ontdek hoe je in de dagelijkse praktijk mensen met onbegrepen gedrag tot zorg begeleidt en verleidt.
Praktisch
Accreditatie
Accreditatie is goedgekeurd door:
- ABAN: 5 punten
- V&V en Register Zorgprofessionals: 5 punten in de volgende categorieën Scholing Consultatieve Psychiatrie, Scholing Dementieverpleegkunde, Scholing GGZ en Scholing Verstandelijk Gehandicapten Zorg
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Heb je een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? E-mail dan jouw verzoek naar robin.happel@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Voor wie?
Dit congres is bedoeld voor professionals in zorg en welzijn die vanuit hun beroep te maken hebben met mensen met verward/onbegrepen gedrag, zorgmijders en hun omgeving. Deze personen zijn werkzaam in het sociaal domein, zowel op het gebied van zorg en welzijn als van wonen en veiligheid.
Werkend bij gemeenten, GGD, GGZ, maatschappelijke opvang, zorginstellingen, welzijnsorganisaties, vrijwilligersorganisaties, , koepel- en brancheorganisaties, onderwijs, zorgverzekeraars woningcorporaties, rijksoverheid, justitie/reclassering, RIBW, centra voor jeugd en gezin en woningcoöperaties.
Programma
Persoonlijk, mensgericht, maatwerk en écht in verbinding en in contact zijn met elkaar. Maar hoe doe je dat nou echt als sociaal werker? Aan de hand van zijn eigen ervaringen gaat Jeroen Zwaal met je aan de slag om je nog bewuster te maken van de verschillende elementen die tussen jou en je cliënt in kunnen staan en hoe je die wegneemt.
We zijn steeds meer gaan denken dat mensen met psychische problemen een hersenstoornis hebben of op zijn minst een afwijking, en dus ziek zijn. En dat we die ziektes wetenschappelijk zullen doorgronden. Maar is afwijkend menselijk gedrag niet veel te ingewikkeld om zo begrepen te worden?
Een mooie lezing over:
- We moeten bescheiden zijn over wat we weten en begrijpen van gedrag
- Als we complexiteit van het leven beter leren accepteren en de dialoog aangaan om elkaar beter te begrijpen, kunnen we elkaar ook beter helpen
Geert Bettinger gaat op een interactieve wijze met de zaal aan de slag om te kijken naar zogenoemd ‘probleemgedrag’/onbegrepen gedrag. Dit om bewustwording van ieders aandeel in genoemd gedrag te verkrijgen. Door alledaagse praktijksituaties als voorbeeld te nemen, word je je direct bewust van jouw specifieke aandeel in dit onbegrepen gedrag.
- Je leert om op een andere manier naar ‘probleemgedrag’ te kijken
- Je leert hoe je kunt handelen vanuit de behoefte van de cliënt op een manier die voor jou en je collega’s uitvoerbaar is
- Je krijgt meer zicht op jouw eigen aandeel in een hulpverleningsrelatie. Door de vele praktijkvoorbeelden kun je beter situaties herkennen
Onbegrepen gedrag wordt vaak vanuit ziekte verklaard. Een depressie kan iemand stil maken. Iemand met dementie kan last krijgen van ‘sundowning’. Dat klopt zeker, maar het is maar een deel van de verklaring. Het karakter, de intelligentie, opvoeding, trauma’s, culturele achtergrond, context van een patiënt en zelfs je eigen houding kunnen het gedrag van twee patiënten met dezelfde ziekte heel anders maken. Ingewikkeld? Misschien niet als je deze kennis ziet als een (interessante!) sleutel om gedrag beter te begrijpen.
Na het volgen van deze lezing heb je geleerd:
- Wat de basis is van ons gedrag
- Welke vragen je kunt stellen, welke observaties je kunt doen om gedrag beter te begrijpen
- Op welke manier je invloed op gedrag hebt
Cliënten hebben behoefte aan snelle, praktische en integrale hulp van hulpverleners. Bij zogenaamd ‘onbegrepen gedrag’ is het bovendien nodig dat hulpverleners moeite doen om contact te maken en vertrouwen te winnen en daarmee ‘zichzelf in het spel brengen’. Clienten treffen echter dan personen aan die weinig handelingsruimte hebben, vastzitten aan regels, procedures en wachtlijsten. Hulpverlening is vaak oppervlakkig, procedureel, opgesplitst in deelstukjes, op geleide van indicaties. De zorgverlening raakt verlamd. Zielloze registratie zorgen ervoor dat hulpverleners vervreemden van hun vak, hun creativiteit gaat verloren. Zorgvermijding en zorgverlamming roepen elkaar op en wakkeren elkaar aan.
Kunnen we omstandigheden bouwen waarin creativiteit en integrale hulp kans krijgen? Welke rol kan relationeel vakmanschap spelen om contact te maken, vertrouwen te winnen en dwang te voorkómen?
- Vermijding en verlamming: zorgverlamming is het onvermogen van hulpverleners om gecoördineerde en initiatiefrijke hulp te initiëren. Instellingen geven ‘lastige mensen’ als een hete aardappel aan elkaar door. Hoe dan wel?
- Het belang van relatie- en autonomieversterkende technieken
Sessies
Zorgverleners krijgen te maken met cliënten/patiënten, die een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond hebben dan zijzelf. Dat betekent dat zij kennis maken met voor hen onbekende opvattingen over ziekten, beperkingen en manieren om hulp te zoeken. Ook kunnen levensstijlen en daarbij passende opvattingen over het dagelijks functioneren van cliënten/patiënten anders zijn dan zorgverleners gewend zijn.
In deze sessie wordt ingegaan op de vraag in hoeverre ‘onbegrepen’ gedrag met culturele factoren kan samenhangen. Vervolgens wordt uitgelegd wat cultuursensitieve communicatie is en hoe dit kan leiden tot een betere aansluiting van de zorg bij cliënten met diverse achtergronden. Hierbij wordt het Culturele Interview geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het contact tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te bevorderen.
Je krijgt:
- Inzicht in de belevingswereld van cliënten/patiënten met een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond en de invloed daarvan op ziekteopvattingen en hulpzoekgedrag
- Inzicht in je eigen cultuur en de betekenis daarvan voor het contact met cultureel anderen
- Tips om in de dagelijkse praktijk cultuursensitief te werken
De kunst van het verleiden
Een sessie over:
- Zorgmijden is chronisch
- Niemand kiest er voor om op straat te leven
- Bemoeizorg is geen 9 tot 17 baan
Persoonlijk verhalen van Jan Jacobs, wijkagent uit Nijmegen die intensief samenwerkt met Wendy Broeren van de GGD. Ze gaan gevraagd en ongevraagd op zorgmijdende dak- en thuislozen af. Kan niet, bestaat niet. Dan hebben we met elkaar niet het juiste bedacht!
Jan Jacobs, is al 38 jaar wijkagent waarvan de laatste 8 jaar wijkagent zorgmijders in team Nijmegen Noord.
Wendy Broeren is werkzaam als sociaal psychiatrisch verpleegkundige en als straatzuster bij het Meldpunt Bijzondere Zorg, van de GGD in Nijmegen.
“Nederland is het land van het hokjes denken. Voor elk probleem maken we een nieuw hokje waar iemand in terecht kan. Maar mensen zijn niet altijd in hokjes te plaatsen. Verschuil je hier niet achter. Dus durf uit je hokje te stappen bij het aanbieden van je hulp. Wees creatief, kleur buiten de lijntjes en gebruik alle kleurtjes die je in je tekenkoffer hebt zitten.
En vraag je af…. Zou ik willen dat anderen het zo zouden doen als het voor mijn eigen vader, moeder of kind zou zijn.”
Personen met een LVB hebben geen uiterlijke kenmerken waaraan zij te herkennen zijn. Hoe kun je deze beperking herkennen, hoe dient onbegrepen gedrag bij deze personen geïnterpreteerd te worden, en natuurlijk vooral; welke benadering sluit aan bij deze doelgroep?
In deze sessie zullen we met behulp van praktijkvoorbeelden, spellen, films en diverse oefeningen de wereld van personen met een LVB ontdekken en zien wat een succesvolle benadering van de hulpverlening vraagt.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Hoe je personen met een LVB kunt herkennen
- Waarom de signalering van de LVB van belang is en wat als dit niet (tijdig) gebeurt
- Vooral: welke benadering aansluit bij personen met een LVB
Deze sessie wordt ingegaan op de vraag welk complex gedrag bij mensen met dementie veel voorkomt. Daarbij kun je onderscheid maken tussen gedrag dat veroorzaakt wordt door dementie en gedrag dat andere oorzaken heeft. Soms wordt bijvoorbeeld aan dementerende mensen die onrustig zijn een rustgevend middel voorgeschreven. Een bijwerking van deze medicijnen is onrust. Het is vaak lastig om goed te zien wat nu de oorzaak is. Maar er zijn wel handvatten mogelijk die meer inzicht geven in deze ingewikkelde materie.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Verschillende oorzaken benoemen van ‘complex’ gedrag bij mensen met dementie
- Handvatten waarmee onderzocht kan worden hoe complex gedrag te differentiëren
- Enkele oplossingen noemen waar aan gedacht kan worden bij complex gedrag
Sprekers
Jeroen Zwaal
Cor Hoffer
Wendy Broeren
Gert Schout
Floortje Scheepers
Geert Bettinger
Ester Bertholet
Jan Jacobs
Piet-Hein Peeters
Claudia Kaagman
Reviews
“Zorgvermijding en zorgverlamming van de professional is een ernstig onderbelicht onderwerp en meer dan actueel in een op snelheid en oplossingen gericht veld. Gert Schout is een topper, had graag meer van hem willen horen.”
"Ons vak, dat spreekt sowieso aan, veel passie en liefde voor het vak. Mooi. Boeiend en herkenbaar verhaal."
"Verhelderend en zeer bruikbaar om ingang te vinden via cultureel perspectief. Mooi met toch een interactieve oefening over cultuur en het mijden van zorg"
"Heel helder pakkend verhaal met veel theorie en informatie die helder werd uitgelegd met praktijkvoorbeelden over ouderen en onbegrepen gedrag."
Sponsors
Contact
Willemijn Herfkens
Bekijk ook
Blijf op de hoogte
van Zorg+Welzijn congressen