Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Di 10 mei 2022
09.00 – 16.00
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6716 LM Ede
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Collega tarief
- € 349
- Abonnee tarief
- € 349
- Commercieel tarief
- € 899
Over dit congres
Zorgmijders vragen het uiterste van professionals. In inzet, in samenwerking, in het vinden en houden van contact, in het organiseren van passende ondersteuning. Iedere casus is uniek en ook weer niet. Dit zijn mensen die zich afgewend hebben van de samenleving, van de zorg die zij juist vaak hard nodig hebben. Het zijn vaak ook mensen waar de samenleving, de zorg zich van afgewend hebben. Onhandelbaar, uitbehandeld?
Deze dag krijg je meer inzicht in:
- Het bevorderen van integraal samenwerken met alle betrokken partijen
- Hoe je contact met zorgmijders krijgt en houdt
- De aanpak van sociaal isolement, eenzaamheid en uitsluiting
- De toepassing van succesvolle interventies
- Hoe je met zorgmijder omgaat, wat je wel en juist niet moet doen als hulpverlener
Zorgmijders een helpende hand bieden
Het congres Zorgmijders schetst de actuele ontwikkeling van het fenomeen zorgmijder. Experts uit de praktijk gaan met name in op de mogelijkheden om deze groep daadwerkelijk te helpen.
Praktisch
Voor wie?
Het congres Zorgmijders is bestemd voor professionals uit de volgende sectoren: gemeenten, zorginstellingen, welzijnsorganisaties, vrijwilligersorganisaties, huisartsgeneeskunde, koepel- en brancheorganisaties, (O)GGZ, rijksoverheid, zorgverzekeraars en woningcorporaties, die in hun werk te maken hebben met zorgmijders.
Accreditatie
Accreditatie is goedgekeurd door:
- Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V (5 punten)
- Register Zorgprofessionals (5 punten)
- Verpleegkundig Specialisten Register (5 punten)
Accreditatie is aangevraagd bij:
- ABAN (huisartsen)
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen.
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. Er is geen voorbereiding noodzakelijk.
Programma
Aron Bouwhuis over: Geef niet meteen op als je cliënt een paar keer weigert
In ons land zijn ruim 12.000 jongeren in de leeftijd van 18-30 jaar dakloos. Al hun aandacht en tijd gaat uit naar een belangrijke basisbehoefte: “Waar slaap ik vannacht?” In deze overlevingsstand trekken zij zich soms niets aan van verwachtingen, vragen of een aanbod voor hulp.
- Hoe kun je als zorgverlener toch van betekenis zijn voor deze jongeren?
- En welke benadering en houding van de professional is voor de jongere van belang om toch een stap verder te komen?
Aron Bouwhuis vertelt zijn verhaal en geeft tips aan hulpverleners. Wat maakte hem zorgmijder en wat hebben hulpverleners gedaan om hem eruit te krijgen?
Deze lezing valt uiteen in twee delen:
- Hoe kunnen we zorgvermijding en zorgverlamming begrijpen?
- Hoe kunnen we aan zorgvermijding en zorgverlamming ontsnappen. Gert Schout maakt gebruik van een begrip van Andre Wiersma: het mijden dan wel zoeken van de ‘ ‘plek der moeite’. Dit begrip speelt een rol in zowel de analyse zorgvermijding en zorgverlamming als het zoeken naar een ontsnappingsroute. In het tweede deel komt het belang aan bod van sociale inbedding, maar ook de kracht van relatie- en autonomieversterkende technieken.
Een lezing over:
- Hoe zorgvermijding (zvm) en zorgverlamming (zvl) elkaar oproepen en verbonden zijn met sociale inbedding (zvm), het mijden van de plek der moeite door hulpverleners (zvl)
- Hoe je als hulpverleners, als team/gemeente/organisatie kan ontsnappen aan zorgvermijding en zorgverlamming
- Het belang van relatie- en autonomieversterkende technieken
Een kwetsbare doelgroep bij zorgmijders zijn ouderen, met name nu zij steeds langer thuis wonen. Bij ouderen gaat het vaak om (zelf)verwaarlozing en bij mensen met dementie gaat het om schaamte en gebrek aan inzicht bij zichzelf en haar/zijn omgeving.
- Hoe om te gaan met deze specifieke doelgroep?
- Welke alternatieve oplossingen zijn er?
- Hoe motiveer je tot accepteren van hulp?
Het is een uitdaging voor jou om beter te kijken wat er aan de hand is. De werkelijkheid wordt bepaald door het perspectief van waaruit je kijkt en als jij en de oudere niet op elkaar zijn afgestemd, noemen we dat een probleem.
Maar gaat het niet gewoon over een andere opvatting over dezelfde werkelijkheid? Of is het toch de persoonlijkheid, psychiatrische problematiek van de oudere, ervaringen, hindernissen in de levensloop of andere voetangels en klemmen die voortkomen uit ervaringen die onbuigzaam lijken. Hoe ga jij hiermee om? In dit verhaal word je uitgedaagd stil te staan bij de basis van alle hulp: contact en verbinding.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Kennis over persoonlijkheids- en psychiatrische problematiek zijn essentieel om aan te sluiten bij behoeften en oplossingsstrategieën van ouderen
- Narratieven en verhalen bepalen in grote mate hoe je je zelf beleeft en daar naar handelt
- Dat je grotendeels onbewust handelt en daardoor moeilijk kan veranderen
- Dat de overtuiging en geloof in een eigen theorie door jou van groot belang is om de oudere te helpen
- Dat er geen hulp mogelijk is zonder verbinding tussen oudere en jou als hulpverlener
De kunst van het verleiden
Interview over:
- Zorgmijden is chronisch
- Niemand kiest er voor om op straat te leven
- Bemoeizorg is geen 9 tot 17 baan
Persoonlijk verhalen van Jan Jacobs, wijkagent uit Nijmegen die intensief samenwerkt met Wendy Broeren van de GGD. Ze gaan er gevraagd en ongevraagd op af. Kan niet, bestaat niet. Dan hebben we met elkaar niet het juiste bedacht!
Mensen met antisociale persoonlijkheidsproblematiek hebben moeite om zich aan te passen aan sociale regels en afspraken. Dit zorgt er voor dat ze meestal niet hun weg weten te vinden naar de hulpverlening en als ze daar al aankomen vaak afhaken. Dit is een gemiste kans omdat deze mensen niet alleen zelf veel problemen ervaren maar ook veel last bij hun omgeving veroorzaken. Hoe bereik je ze wel? Welke vaardigheden moet je hiervoor in huis hebben?
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Je begrijpt welke dynamieken er achter anti sociaal gedrag schuil gaan
- Wat de zorgbehoeften van mensen met antisociaal gedrag zijn
- Hoe je een werkrelatie met mensen met antisociale persoonlijkheidsproblematiek kan opbouwen
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sessies
Zorgverleners krijgen te maken met cliënten/patiënten die een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond hebben dan zijzelf. Zij maken kennis met voor hen onbekende opvattingen over ziekten, beperkingen en manieren om hulp te zoeken.
In deze sessie wordt ingegaan op de vraag in hoeverre het mijden van zorg met culturele factoren te maken kan hebben. Vervolgens wordt uitgelegd wat cultuursensitieve communicatie is en hoe dit kan leiden tot een betere aansluiting van de zorg bij cliënten met diverse achtergronden. Hierbij wordt het Culturele Interview geïntroduceerd. Dit is een methodiek om het gesprek tussen zorgverleners en cliënten met een andere culturele achtergrond te bevorderen.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Inzicht in de belevingswereld van cliënten/patiënten met een andere culturele en levensbeschouwelijke achtergrond en de invloed daarvan op ziekteopvattingen en hulpzoek gedrag
- Inzicht in de eigen cultuur en de betekenis daarvan voor het contact met cultureel anderen
- Tips om in de dagelijkse praktijk cultuursensitief te werken
In deze sessie neemt straatdokter Igor van Laere je mee op zwerftocht. Wat leer je van de 20 jarige student Max en de 42 jarige werkplaatsbezoeker Gerrit? Zijn cliënt en hulpverlening uit balans? Over welke signalen en zorg gaat het bij deze heren? Je maakt kennis met kwetsbare burgers, hun kwalen en risico’s om dakloos te raken. Met lessen van de straat toont Van Laere het belang van preventie van dakloosheid en de noodzaak voor het krachtig neerzetten van integrale zorg voor en tijdens dakloosheid.
In de praktijk van het sociaal domein wordt een licht verstandelijke beperking (lvb) vaak over het hoofd gezien en wordt onvoldoende aangesloten op hun mogelijkheden en onmogelijkheden. In deze sessie wordt stil gestaan bij de vragen: Wat zijn lvb? Hoe kun je lvb herkennen? Wat zijn moeilijkheden en mogelijkheden van mensen met lvb? Hoe kun jij mensen met lvb beter helpen bij sociaal maatschappelijke vraagstukken?
Een lezing over:
- Hoe je iemand met licht verstandelijke beperkingen herkent
- Wat de consequenties van lvb zijn in gedrag (en aanpassing daarvan)
- Hoe je de ondersteuning bij sociale vraagstukken op maat maakt
- Met welke ethische vraagstukken rondom zelfbeschikking en zelfregie krijg je te maken
- Waarom integrale samenwerking met alle betrokken partijen belangrijk is en hoe je die bevordert
In deze sessie neemt Froukje je mee naar de zorg voor de zorgmijder. Wat en wie heb je nodig, hoe pak je deze zorg het beste aan? Welke tools zijn er? Je hebt ook de mogelijk je eigen geweldige ervaringen te delen en deze ook van anderen te horen.
Een sessie over:
- Hoe je ‘de zorgmijder’ kunt bereiken
- Wie en wat kan je helpen
- Geïnspireerd worden en blijven om deze zorg aan te pakken
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sprekers
Gerard Lohuis
Igor van Laere
Jan Jacobs
Froukje van der Honing
Piet-Hein Peeters
Cor Hoffer
Gert Schout
Wendy Broeren
Xavier Moonen
Arno van Dam
Reviews
"Ik ben weer gestimuleerd voor dit werk. Fijn om andere gemotiveerde collegae te ontmoeten en ons hard te maken voor deze doelgroep."
Over ervaringsdeskundige Toon Walravens: "Prachtig authentiek en invoelbaar levensverhaal (ervaringen zijn zó belangrijk)."
"Interessante verhalen vanuit verschillende invalshoeken binnen de zorg. Het heeft mij nieuwe inzichten gebracht."
Contact
Willemijn Herfkens
1
Bekijk ook
Blijf op de hoogte
van Zorg+Welzijn congressen