De dood van een 77-jarige man uit een zorginstelling van Cordaan in Slotervaart is het gevolg van onderbezetting bij het personeel. Dat zegt de cliëntenraad van het verpleeghuis tegen de Amsterdamse lokale omroep AT5. Uit reacties die de omroep ontving, blijkt dat meerdere mensen vinden dat Cordaan cliënten aan hun lot overlaat.
Schuld
De bejaarde man wist twee weken geleden de gesloten afdeling van het verzorgingshuis te verlaten en werd kort daarna dood aangetroffen in een sloot. De schuld ligt niet bij het personeel dat zich een ‘slag in de rondte werkt’, onderstreept de cliëntenraad. Cordaan heeft melding gedaan van het ongeval bij de politie en inspectie. ‘Het onderzoek loopt nog’, laat een woordvoerder aan Z+W weten, ‘we kunnen niet op de resultaten vooruitlopen en weten dus niet of onderbezetting de oorzaak is. Er zijn op de afdeling aanvullende maatregelen genomen. Wat ik wel kan zeggen is dat er in dit verpleeghuis in Slotervaart geen sprake is van structurele onderbezetting.’
Misbruik
Begin juli hield de politie twee bewoners aan uit een woongroep van Cordaan. De licht verstandelijk gehandicapten worden verdacht van misbruik van een minderjarig meisje. En ook vorig jaar augustus stond de Amsterdamse zorginstelling in een kwaad daglicht. Aanleiding was een artikel in Het Parool over tekortschietende zorg bij de verstandelijk beperkte Anja Jansen. Bij een meldpunt van de SP in Amsterdam regende het vervolgens klachten. Bovendien bleek uit een inspectierapport dat het bij een kleinschalige woonvoorziening in Amsterdam-Noord slecht gesteld was met de veiligheid, er sprake was van onderbezetting en gebrek aan deskundigheid.
Afstandelijk
Zorg + Welzijn-journalist Han van de Wiel maakte vorig jaar een rondgang langs instanties en politiek. Ook dat leverde het beeld op dat Cordaan ‘te weinig personeel heeft en te vaak een beroep moet doen op ongekwalificeerde invalkrachten’. Daarnaast wordt Cordaan neergezet als een ‘kille, afstandelijke werkgever die het eigen personeel zou intimideren’. Wat is er sindsdien gebeurd bij de zorgorganisatie?
Oplossing
De woordvoerder van Cordaan laat weten dat de voorvallen -die volgens de organisatie op zichzelf staan – zijn opgepakt. Wat betreft de zaak Anja Jansen is de zorginstelling gaan praten met alle betrokkenen (de cliënte, de verwijzer, de mantelzorger en Cordaan). ‘Er is een oplossing gevonden die alle partijen tevreden stelt. Dat heeft ook geleid tot verbetering van de samenwerking.’
Persoonlijk begeleiders
‘Op een aantal locaties is nog meer geïnvesteerd in het aanstellen van gekwalificeerd personeel, op plekken waar dit nog niet op orde was’, vervolgt de woordvoerder. Er is geïnvesteerd in de deskundigheidsbevordering van teammanagers en begeleiders. Dit jaar wordt de aanstelling van persoonlijk begeleiders in alle sectoren afgerond. De klachtenprocedure is door de situatie van vorig jaar verbeterd. Nu worden bijvoorbeeld ook klachten van buren of andere betrokken in behandeling genomen. De woordvoerder laat tot slot weten: ‘We realiseren ons dat we er nog niet zijn, maar we zijn op de goede weg.’
Cordaan levert met zo’n 10.000 medewerkers zorg aan 18.000 cliënten, van thuiszorg tot gehandicaptenzorg en verpleeghuiszorg. In 2008 nam de organisatie Amsterdam Thuiszorg over.
Meer artikelen over Cordaan zijn te lezen in het gelijknamige dossier.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Foto: ANP/Rick Nederstigt
Maar beste Atte, feitelijk ligt de schuld toch ook boj de organisatie? Die is namelijk verantwoordelijk voor kwalitatief goede zorg. En dat wordt er niet (altijd) geboden. Dit staat los van de vaak grote inzet van de medewerkers. Maar als een organisatie AWBZ erkend is, zich profileert als professionele organisatie, heeft zij oo kde verplichting te voldoen aan de gestelde normen. En als dat niet lukt, dan zal de bezem er door moeten.
Daarnaast geldt toch ook dat geschoold personeel niet direct garant staat voor kwaliteit. Daar komt toch ook iets meer bij kijken.
En dan gaat de discussie natuurlijk weer over geld. Maar er zijn voldoende organisaties die minder te besteden hebben en toch meer kwaliteit bieden. Nog steeds is het zo dat AWBZ organisties onverantwoord hoge overhead kosten hebben. En daar zal eerst maar eens in gesnoeid moeten worden.
Het is weer komkommertijd, natuurlijk is het erg wat er gebeurt is maar sinds vorig jaar wordt er bij ons het vergrootglas er wel erg op gelegd, zou hetzelfde niet bij Evean of andere zorg instellingen gebeuren? Het klopt wat Cordaan zegt er is een inhaalslag wat meer geschoold personeel betreft.
Maar het is ook zo dat we steeds minder geld krijgen en met de komende bezuinigingen hou ik mijn hart vast, het is al te makkelijk de schuld bij de instellingen te leggen terwijl het beleid is dat door de politiek en de ziektekostenverzekeraars vast gesteld is.
Atte Houtsma; 34 jaar werkzaam als verzorgende in de Thuiszorg en abvakabo kaderlid.