Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Corona en thuiszorg: Beter niet douchen en andere tips

Korte lijnen met het ziekenhuis en met de huisarts zijn voor de thuiszorg cruciaal om goed te kunnen werken in coronatijd. Deze en andere nieuwe inzichten hebben thuiszorgmedewerkers van Thebe Zorg in West-Brabant geleerd tijdens de coronacrisis. ‘Begin direct met een crisisteam.’
foto AdobeStock

‘We wilden voorbereid zijn op een golf aan cliënten. Dat moet je goed kunnen managen. Met de uitbraak in Tilburg hebben wij direct een crisisteam opgestart.’ Dat zegt Elly Montée, manager bij thuiszorgorganisatie Thebe in Brabant op de website van Vilans. Wat werkt in coronatijd voor de thuiszorgmedewerkers en de cliënten? ‘Het is beter om mensen met mogelijke corona niet te douchen.’

Besmetting

Douchen is niet raadzaam vanwege het vocht dat vrijkomt, dat het risico op besmetting groter maakt: ‘Een opfrisbeurt op de stoel werkt dan meestal beter’, zegt Montée. Maar ook hier geldt dat het vooral om zorg op maat moet gaan.’ Kennisorganisatie Vilans heeft 9 tips voor thuiszorgorganisaties op een rij gezet. Het is goed om voorbereid te zijn als er weer een Covid-golf komt.

Covid-19 team

Het is belangrijk om een speciaal Covid-19 team op te zetten. Elly Montée: ‘We willen mensen die verdacht worden van corona en positief getest zijn op corona zoveel mogelijk in één thuiszorgroute hebben. Dit om besmetting te voorkomen. Zeker aan het begin van de crisis was het verkrijgen van voldoende beschermende middelen best lastig. Door het Covid-19-team konden we dit beter coördineren. Sommige medewerkers wilden liever niet in zo’n team werken. Dan respecteerden we hun beslissing.’ Met zo’n specifiek Covid-team bouw je veel expertise op, aldus Montée.

Communicatie

Thebe heeft vrij snel een intern communicatieplatform opgezet. Eenduidige communicatie naar medewerkers is belangrijk om zekerheid te geven, ook al waren er nog veel onzekerheden, vooral in het begin van de coronacrisis. Het online platform bevat de RIVM-updates en veel gestelde vragen met bijbehorende antwoorden. Montée: ‘Zo kunnen we wijzigingen in het RIVM-beleid ook goed vertalen naar werkwijzen binnen Thebe. Vooral in het begin moesten we met 50% informatie toch beslissingen nemen. Wat je ook beslist, het is belangrijk om voor de hele organisatie dezelfde richtlijnen en afspraken te hanteren.’

Lees hier op de Vilans website alle negen nieuwe inzichten voor goede thuiszorg>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.