Schulden zorgen bij dak- en thuislozen voor veel zorgen en belemmeren de participatie. Ze zijn hierdoor onrustig en zijn hierdoor moeilijk te motiveren om mee te doen aan trajecten die ervoor zorgen dat ze hun financiën op orde krijgen, zo schrijven Joyce van der Wolk (docent-onderzoeker bij het lectoraat Armoede en participatie van de HvA) en Sabine Wulfse (sociaal juridisch hulpverlener bij HVO-Querido) in het oktober/novembernummer van Sociaal Bestek.
Begeleiding
De Hogeschool van Amsterdam heeft samen met HVO-Querido, een Amsterdamse opvangorganisatie onderzoek gedaan naar hoe financiële educatie beter ingebed kon worden in de dagelijkse begeleiding van dak- en thuislozen. In Amsterdam moet men eerst een verplichte budgetcursus doen om in aanmerking te komen voor schuldhulpverlening. En dat blijkt vaak een lastig te nemen hobbel.
Sociaal Bestek is hét vakblad voor specialisten op het terrein van participatie, sociale zekerheid en maatschappelijke ondersteuning. Met actuele informatie over wet- en regelgeving, beleidsontwikkelingen en uitvoeringspraktijk. Neem nu een introductieabonnement van 3 nummers voor 10 euro >>
Nut
Ten eerste blijkt uit het onderzoek dat de professional goed moet weten wat de inhoud en het nut van financiële educatie is. Zo raakt ook de professional beter gemotiveerd en kan hij een betere verbinding leggen tussen externe schuldhulpverlening (zoals een budgetcursus) en hun eigen begeleiding van de cliënt.
Motiveren
Ook concluderen de onderzoekers dat het vooral belangrijk is om de cliënt te motiveren om zo te zorgen dat hij uiteindelijk echt duurzaam en op een betere manier kan omgaan met geld. Daarvoor hebben HVO-Querido en de Hogeschool Amsterdam een financieel stappenplan ontwikkeld.
Discussie
Vooral het gesprek over financiën met dak- en thuislozen gaat beter met zo’n financieel stappenplan, stellen de onderzoekers. Dat plan ligt tussen de cliënt en de professional in en is gericht op meer ‘samen doen’. Zo wordt het proces gelijkwaardiger. Voorheen was het vaak de professional die alle regelzaken rondom schulden in zijn hoofd had en dat aan de cliënt moest vertellen, aldus de onderzoekers. Dat werd vaak een discussie over wie er allemaal wat moest regelen.
Stappen
In het financiële stappenplan staan korte-termijndoelen beschreven, zoals het checken van de zorgtoeslag. Dat zijn voor de cliënt heldere, kleine en dus haalbare stappen. Die er bovendien voor zorgen dat de cliënt eerder zelf dingen gaat regelen. Voor de professional is het stappenplan een houvast om financiën goed in te bedden in de begeleidingssystematiek, aldus de onderzoekers.
Download hier het rapport ‘Hoe leer je dak- en thuislozen omgaan met geld’ >>
Dit ziet er gedegen uit. Ik ben benieuwd naar de duurzaamheid van zo'n succes. Nazorg en blijvende betrokkenheid lijken mij van groot belang.