Studenten Sociaal Cultureel Werk komen in aanraking met heel uiteenlopende doelgroepen. Door middel van activiteiten leren ze deze mensen weer een plek in de maatschappij te vinden. Het Sociaal Cultureel Werk is een driejarige mbo-opleiding (niveau 4). Michel Frijters, docent bij het Summa College Welzijn in Eindhoven, legt in het vakblad AS (Maandblad voor de Activiteitensector) uit hoe de opleiding en het vak van sociaal-cultureel werker zijn veranderd.
Netwerken
‘De activiteitenbegeleider van vroeger bestaat niet meer’, zegt Frijters. Met alleen activiteiten begeleiden schiet je in deze tijd tekort. ‘Je bent na de opleiding Sociaal Cultureel Werk meer een sturend en coördinerend medewerker. Je bent in staat om te netwerken en om een planning op te zetten van activiteiten. Je ontwikkelt activiteiten en stuurt mensen aan. Een sociaal cultureel werker is eerder stuurman dan uitvoerder.’
Onze visie op dergelijke vormen van probleemgedrag is de afgelopen decennia behoorlijk veranderd. Lange tijd vonden we het normaal om zulk gedrag te bestraffen. Tegenwoordig proberen we de oorzaak van het moeilijk verstaanbare gedrag te achterhalen. Lees hier het artikel over moeilijk verstaanbaar gedrag uit AS >>
Confronterend
Niet iedereen is daarom geschikt voor de opleiding, stelt de docent. ‘Veel jongeren kiezen voor deze studie omdat ze zelf problemen hebben en daarom graag andere mensen helpen. Tijdens het eerste jaar blijkt een groot aantal niet stabiel genoeg om met kwetsbare mensen om te gaan. De studie is te confronterend.’
Ondernemen
De nadruk in de opleiding komt meer te liggen op ondernemen. De vraag is: wie ben ik als beroepskracht? En: hoe onderscheid ik mij in mijn werk van anderen ‘Sociaal cultureel werkers moeten tegenwoordig meer dan ooit weten waar hun kwaliteiten liggen. Immers, de sociaal cultureel werker in vaste dienst komen we steeds minder tegen. Je wordt zzp’er of projectmedewerker.’
Jongerenwerk
Frijters ziet dat het aantal mannelijke studenten afneemt. ‘Vroeger was die verhouding gelijk. Veel jongens kozen voor deze studie vanwege het jongerenwerk. Maar veel jongerencentra zijn wegbezuinigd.’ Ook is er veel werk van de activiteitenbegeleiders wegbezuinigd, maar daarmee zijn activiteitenbegeleiders niet overbodig, zegt de docent.
Lees het hele artikel over de opleiding Sociaal Cultureel Werk van Christel Bos in het juni/juli-nummer van vakblad AS (Maandblad voor de Activiteitensector) >>
mooie woorden, maar ik vraag me ernstig af wie deze nieuw opgeleide ‘stuurlieden’ dan moeten sturen of coördineren.