Het Taalstap-programma loopt momenteel op zeven basisscholen in Arnhem. Docenten van de School voor Educatie en de Pasvorm hebben al zo’n 130 allochtone vrouwen begeleid en kunnen positieve berichten melden. De deelneemsters zijn enthousiast en zijn hun schroom kwijt om zich aan te melden voor ouderactiviteiten op de basisschool van hun kind.
Buurtacademie
Marriët Smulders, manager van de Buurtacademie, de organisatie waaronder buurttrajecten als Taalstap vallen, kan het succes wel verklaren: ‘Wij gaan uit van wat de groep nodig heeft en wat de individuele cursiste nodig heeft. We sluiten aan bij het lesprogramma van de kinderen en bij wat er op de betreffende basisschool speelt. Verder is het zo dat ouders, doordat ze zich over het algemeen heel betrokken voelen bij hun kinderen, gemotiveerd zijn om aan het programma deel te nemen. Op die manier kan ouderparticipatie een prachtige basis zijn voor verdergaande integratie. Kinderen zijn immers een belangrijke, bindende factor en kunnen fungeren als instrument ter bevordering van de participatie en integratie van hun ouders, waar zij op hun beurt weer van profiteren.’
Vier peilers
De School voor Educatie en de Pasvorm werkt in verschillende Arnhemse wijken en heeft goede contacten met de buurthuizen, basisscholen en wijkorganisaties. Smulders: ’De lesprogramma´s zijn gericht op wat er in de wijk speelt en we werken praktijkgericht. Belangrijk hierbij is dat we verbetering van de taalvaardigheid niet zien als doel op zich, maar als middel om een ander doel, bijvoorbeeld (vrijwilligers)werk of opvoedingsondersteuning, te bereiken.’
Voor de cursisten is scholing binnen de eigen wijk een uitkomst. Een cursus binnen de veiligheid van een vertrouwde omgeving biedt veel voordelen. Het lesprogramma wordt gegeven in de basisschool van hun kinderen én onder schooltijd. De school is bekend terrein voor de deelneemsters; enige drempelvrees is dan ook makkelijker te overwinnen.Het Taalstap-programma rust op vier peilers: opvoedingsondersteuning, informatie over wat hun kinderen doen op school, activering (wat betekent dat de docenten samen met de deelneemsters onderzoeken hoe ze actief kunnen worden in de vorm van bijvoorbeeld cursussen, vrijwilligerswerk of sport) en het verbeteren van de taalvaardigheid in het Nederlands.
Toekomst
Het huidige schooljaar is de School voor Educatie en de Pasvorm verzekerd van voldoende financiële middelen van de gemeente Arnhem. Hoe het er in het nieuwe schooljaar gaat uitzien, na de gemeenteraadsverkiezingen, is nog een groot vraagteken. Omdat Taalstap een duaal traject is en op elke school maatwerk levert, is Smulders van mening dat dit initiatief zeker een toegevoegde waarde heeft vergeleken met andere projecten voor allochtone vrouwen. ‘Het programma speelt voortdurend in op de actualiteit van de basisschool waar Taalstap gegeven wordt. De deelnemers krijgen vragen en opdrachten, die zij binnen de school uitvoeren. De leerkrachten van de kinderen worden dan ook betrokken bij het programma van de ouders. Staan bijvoorbeeld de 10-minuten-gesprekken op de agenda, dan bereidt de docent dat met de moeders voor in de les, zodat ze goed beslagen ten ijs kunnen komen. Het is een programma dat altijd de deur van het lokaal open heeft om op te vangen wat er gebeurt op de school, maar ook er buiten.’
Een project met toekomst? ‘Absoluut. We hebben laten zien dat Taalstap zelfs op heel korte termijn en op individueel niveau zoden aan de dijk kan zetten. Te verwachten is dat als het project standaard aangeboden wordt op elke basisschool of in elke wijk met veel allochtone gezinnen, dit duidelijk kan bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid in de wijk, van de schoolprestaties van de kinderen, van de participatie van hun ouders op school of in de buurt én van de taalvaardigheid.’