De houdbaarheid van een welzijnsopleiding is niet oneindig. Toch ontstaan er nieuwe impulsen voor professionalisering. Er ontstaan weer nieuwe, gerichte opleidingen voor dit beroep, en bijvoorbeeld het jongerenwerk beleeft een enorme herwaardering. Nu staan theorie en praktijk staan nog ver van elkaar af, maar het beroep wordt nieuw leven in geblazen. De opleiding tot jongerenwerker is al namelijk lang geleden wegbezuinigd en afgestudeerden met een opleiding cultureel maatschappelijke vorming weten vaak niet wat er onder jongeren leeft.
Om de professionaliteit van beroepskrachten in de sector te versterken is reflectie en discussie nodig over wat het werk inhoudt en wat er beter kan. En een meer wetenschappelijke basis moet de beroepen in de sociale sector gezicht geven. Er moet ruimte zijn voor beroepsontwikkeling, vernieuwing en het overbruggen van de ruimte tussen werkveld en opleiding. Daartoe zijn er meer dan 120 lectoren aan hogescholen aangesteld om onderzoek ten behoeve van de professie te bevorderen en nieuwe impulsen te geven aan de relatie tussen opleidingen en werkveld.