Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De lastigste begroting tot dusver

Op dit moment leggen we de allerlaatste hand aan de begroting voor 2011. Althans, dat hopen we dan. We gaan de wijze waarop de hulpverlening tot stand komt anders organiseren. Zo hopen we kosten te besparen én de kwaliteit te verbeteren.
De lastigste begroting tot dusver

Lees hier meer blogs van Jacko van der Meulen >>

De kern van het verhaal is dat de organisatie zich meer zal richten op de relatie tussen opvoeden, onderwijs en toekomstperspectief. Dit wordt vormgegeven door de programma’s gericht op kinderen te versterken met meer ouderbegeleiding en ook de programma’s die de ouders helpen te versterken. Deze samenvoeging zal volgens ons leiden tot een evenwichtig en vooral effectiever aanbod.

Het is lastig om in de toekomst te kijken. Gaat de gewenste manier van werken ook de resultaten opleveren die we voor ogen hebben? Veranderingen gaan toch vaak anders dan je denkt. En het gedrag van de medewerkers is gelukkig niet altijd goed te voorspellen. Dat maakt het voor mij als manager tot de lastigste begroting die ik tot dusverre ben tegengekomen.

Zo gaan we er vanuit dat we onze overheadkosten eind 2011 met minstens 5 procent hebben teruggebracht. Deze middelen worden geïnvesteerd in daadwerkelijke hulpverlening. Een uitstekend doel, maar dit vraagt wel discipline. Immers, meer hulpverleners aannemen en de overheadkosten niet naar beneden krijgen, geeft een financieel probleem.

De hulpduur van de programma’s wordt ten gevolge van een combinatie van interventies verkort tot zo’n 11 maanden. Zo kunnen meer klanten worden geholpen, omdat de gemiddelde duur afneemt met 8 tot 25 procent. In deze periode worden klanten wel intensiever geholpen. De totale capaciteit neemt zo af, maar het aantal ‘afgeronde’ klanten op jaarbasis neemt toe. Het niet halen van deze kortere hulpduur kan leiden tot een omgekeerd effect: duurdere programma’s en minder geholpen klanten. We willen 6 procent meer klanten helpen voor hetzelfde geld, maar dat moet wel worden waargemaakt.

Samengevat komt het erop neer dat 2011 een overgangsjaar wordt, waarin zo veel factoren intern een rol spelen, dat niet precies is te zeggen waar we zullen uitkomen. Dat wordt dus goed opletten en bijsturen. Dan heb ik het even niet over alles dat extern verandert als voorbereiding op 2015 en verder, waar de zorg rond kinderen anders zal worden georganiseerd . Daarover later meer bespiegelingen.

Jacko van der Meulen (1971) is werkzaam als regiomanager bij Altra, een organisatie voor geïndiceerde jeugdzorg en speciaal onderwijs actief in de regio Amsterdam. Zijn werkervaring ligt op het terrein van jeugdzorg, LVG-problematiek en arbeidsmarktbeleid in het publieke domein.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.