Mensen in de schulden hebben vaak geen overzicht over welke schulden ze precies bij wie hebben. Schuldhulpverleners zijn soms wel tot drie maanden bezig om dat overzicht te krijgen. Aan de buitenkant van de deur staan de gerechtsdeurwaarders, die niet weten of de mensen bij wie ze langs gaan überhaupt kunnen betalen. ‘Sommige mensen doen de deur open en vertellen dat ze in de problematische schulden zitten, anderen zeggen niets over schulden en weer anderen doen de deur niet eens open.’ De Schuldenwijzer helpt het overzicht te bewaren.
Schuldenwijzer
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders (SNG) hebben de Schuldenwijzer ontwikkeld om overzicht te krijgen over individuele schulden. Het doel is dat de burger kan inloggen op de Schuldenwijzer en een overzicht ziet van alle instanties waar hij al langere tijd een schuld heeft lopen. Niet alleen de burger moet dit kunnen inzien, maar ook de schuldhulpverlener, na toestemming van zijn cliënt.
Digitaal toegankelijk
Vrijdag 18 oktober werd de Schuldenwijzer digitaal toegankelijk voor burgers. Als een gerechtsdeurwaarder beslag heeft gelegd op iemands loon, uitkering of pensioen, staat dat in de Schuldenwijzer. Op www.schuldenwijzer.nl kunnen burgers inloggen met hun DigiD en krijgen ze een overzicht van alle beslagen die op henzelf van toepassing zijn en voor welke hoofdsom die beslagen zijn. Alle 160 gerechtsdeurwaarder kantoren hebben ook toegang tot dit systeem.
Lancering Schuldenwijzer succes
De lancering van de Schuldenwijzer afgelopen vrijdag 18 oktober was een succes. De website werd 50.000 keer bezocht en er is 15.000 keer ingelogd met het DigiD. Er waren momenten waarop er 250 keer tegelijkertijd werd ingelogd. ‘Dat was meer dan verwacht’, zegt Paul Otter, bestuurslid van de KBvG en een van de initiatiefnemers van de Schuldenwijzer. ‘De website was daar niet helemaal op berekend. Voor sommige mensen is de site tijdelijk minder goed bereikbaar geweest. Die problemen zijn nu opgelost. De capaciteit van de website is vergroot en hij werkt nu stabiel en goed.’
Schuldhulpverleners ook toegang
De Schuldenwijzer laat nu alleen nog de beslagen zien. Een volgende stap die komende tijd genomen moet worden, is dat schuldhulpverleners met toestemming van hun cliënten ook in de Schuldenwijzer kunnen inloggen. ‘Nu kan de schuldhulpverlener al samen met de burger inloggen met de DigiD, als ze naast elkaar zitten. Maar veel schuldenaars hebben geen DigiD’, weet Otter. ‘Zo’n DigiD aanvragen levert natuurlijk vertraging op. Waar we naartoe willen is dat schuldhulpverleners een eigen toegang krijgen.’ De Gemeenten moeten dan bepalen welke schuldhulpverleners toegang krijgen. Soms zijn het professionals die schuldhulp geven, maar soms zijn het vrijwilligers. ‘De gemeenten zijn verantwoordelijk voor schuldhulpverlening. Zij moeten bepalen wie toegang krijgt als erkend schuldhulpverlener. Naar verwachting zal dit in de loop van volgend jaar rond zijn.’
Overheid mee
De Schuldenwijzer moet ook alle schuldeisers bevatten om een totaal overzicht te kunnen krijgen van de individuele schulden. Te beginnen bij de grootste schuldeiser van Nederland: de overheid. Otter: ‘De overheid komt in vele gedaantes bij de burger binnen: De gemeente int onroerendezaakbelasting, de waterschappen innen waterschapsbelasting. De Belastingdienst, het CIB, DUO, de sociale verzekeringsbank, het UWV. We willen graag dat al deze overheden aanhaken in de Schuldenwijzer. Er zijn al een aantal gemeenten en waterschappen die hebben toegezegd dat ze mee willen doen.’
Optimistisch over Schuldenwijzer
Otter is optimistisch over of dat gaat lukken. ‘Een overzicht van alle schulden is over het algemeen dé eerste stap om uit de schulden te komen en schuldenvrij te krijgen. Het is misschien wishful thinking, maar als er een platform is waarop cliënten en schuldhulpverleners én gerechtsdeurwaarders zijn aangesloten zijn, dan kan de overheid – politiek gezien – niet meer achterblijven.’