Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

De Zorgzaak doet zijn ‘stinkende best’ voor de cliënt

Wmo-loketten van de gemeenten hebben een te hoge drempel, stelt Ruud Slot. Een zorgwinkel waar je even binnenstapt om gratis antwoord op je zorgvraag te krijgen, werkt beter als het aan de directeur van de Zorgzaak ligt. De Hoogeveense thuiszorgorganisatie werd onlangs uitgeroepen tot ‘Zorgonderneming van het jaar 2009’. 'We doen niet mee met de prijzenslag tijdens de aanbesteding.'
De Zorgzaak doet zijn 'stinkende best' voor de cliënt

Door Alexandra Sweers – Stel, je hebt een vraag over de vergoeding van taxikosten en je komt  naar een van de drie zorgwinkels in Meppel, Assen en Hoogeveen, dan wordt je niet doorverwezen of van het kastje naar de muur gestuurd. Directeur Ruud Slot weet goed hoe hij zijn bedrijfsfilosofie moet verkopen. ‘Wij gaan dat dan meteen regelen. En er wordt niets in rekening gebracht, de zorgvrager moet met het antwoord de winkel verlaten.’ Vervolgens moet goede mond-tot-mondreclame de rest doen en meer mensen naar de onderneming trekken voor bijvoorbeeld een aanvraag voor thuiszorg.

Stinkende best
Niet alleen zorgvragers, maar ook zorgverleners kunnen bij Slot terecht, zo stelt hij. En verzorgenden en verpleegkundigen, bijvoorbeeld, die meer vrijheid willen in hun werk, aldus Slot. ‘We laten zoveel mogelijk beslissingen aan de cliënt en de verzorgende over. Het inroosteren doen ze bijvoorbeeld in samenspraak met de cliënt, want die weet precies wanneer hij zorg nodig heeft.’ Slot denkt in termen als ‘vraaggericht’, ‘flexibiliteit’ en vooral ‘je stinkende best doen voor de klant en werknemer’.

Aanbesteding
Hoe hij met de lage gemeentetarieven omgaat? ‘Wij doen niet mee in de prijzenslag tijdens de aanbesteding. Ik wil een faire prijs voor onze diensten, zodat we onze medewerkers ook goed kunnen betalen. Zij zijn immers degenen die de zorg leveren bij cliënten en onze missie waar maken.’ Volgens Slot zijn er weinig overheadkosten, waardoor ze een goed uurloon kunnenbieden.
Zo bedient de thuiszorgonderneming inmiddels 1700 cliënten met zo’n 1000 medewerkers. Op het kantoor zitten 35 mensen om het geheel in goede, veelal digitale banen te leiden. ‘We zorgen ervoor dat we niet belanden in allerlei ingewikkelde regeltjes. En veel handelingen zijn digitaal. Werknemers kunnen bijvoorbeeld online hun uren bijhouden.’

Focusinitiatief
De winkels van de Zorgzaak zijn uitverkoren als ‘focusinitiatief’ van het ministerie van VWS. Dat betekent dat het ministerie de formule een aantal jaren volgt en dat er geleerd wordt van de resultaten uit de praktijk. Het Verwey Jonkers-instituut is betrokken met een onderzoek naar de behoeften van cliënten in het kader van innovaties in de zorg. De trotse directeur: ‘Ondanks al die negatieve berichten over de thuiszorg, laten we zien dat je ook tegen een goede prijs zorg kan bieden.’

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

 

Bron: Foto: de Zorgzaak

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.