Over het algemeen is bij zorginstellingen wel beleid om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, maar om dat uit te voeren in de praktijk is vaak moeilijk. Er zijn instellingen die steeds vernieuwen, maar ook organisaties waarbij dat niet lukt. Die verschillen bestaan ook tussen afdelingen of locaties van een en dezelfde organisatie.
Betrokken
Het verbeteren van de kwaliteit van de ouderenzorg gaat dus langzaam, constateert de Inspectie. Maar aan de betrokkenheid en de motivatie van de zorgmedewerkers ligt het niet. Zij vinden hun werk leuk en zinvol, maar geven ook aan dat ze vaak te weinig tijd hebben om persoonlijke aandacht aan de cliënt te geven.
Ouderen lopen behoorlijke risico’s op vergiftiging, ziekenhuisopname en ongelukken door gebruik van te veel of verkeerde medicijnen. Ondanks het verplichte actuele medicatieoverzicht van apothekers. Slecht een op de vijf artsen en een op de drie apothekers doet zelf navraag naar het medicijngebruik bij ouderen. Lees meer >>
Deskundigheid
Diezelfde medewerkers hebben bij meer dan de helft van de 450 zorgconcerns desalniettemin niet de juiste kennis, vaardigheden en beschikbaarheid om de zorgbehoefte van de cliënten tegemoet te komen. De deskundigheid van het personeel groeit onvoldoende, terwijl de zorgvraag wel steeds complexer wordt. Vaak is de bijscholing niet goed toegespitst op de doelgroep of te vrijblijvend, aldus de IGZ.
Zorgplan
Om te kunnen verbeteren moeten zorgproblemen worden uitgewerkt in duidelijke doelen en acties, zo geeft de inspectie als voorbeeld. Maar in de zorgplannen bij veel instellingen staat niet duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is en worden die doelen en acties niet duidelijk. De cliënt en familie weet zo niet wat er gaat gebeuren en het is niet te zien of de zorg het gewenste resultaat heeft.
Medicatie
Ook zijn veel protocollen verouderd en wordt de behandeling niet overal multidisciplinair aangepakt. De inspectie had bovendien meer verbeteringen verwacht op de gebieden medicatieveiligheid en het terugdringen van vrijheidsbeperking.
Toezicht
De inspectie heeft waar nodig aan de zorginstellingen gevraagd om direct maatregelen te nemen, maar verwacht van ieder zorgconcern zichzelf jaarlijks een spiegel voor te houden als het gaat om kwaliteit en veiligheid. Afhankelijk van hoe zij dit doen zal de inspectie actiever of terughoudener toezicht houden.
Zorg + Welzijn is veranderd! Heb je het al eens gelezen? Blader hier een van onze nieuwe nummers door >>
En we hebben een mooi aanbod voor je: nu meer dan 40% korting op een abonnement >>
Henk Boelen,
Ziet het goed, de ervaren meewerkende afdelingshoofden, die de zaak in de hand hadden. Die vragen deed beantwoorden en die bijna een hele dokter was.
Niet complex, eenvoudig en effectief.
We hebben met ons allen de zaak complex gemaakt. Resultaat we snappen het allemaal niet meer en nog erger het kost handen vol geld.
Ad Walraven Heerlen.
Waar zijn de echte, oorspronkelijke afdelingshoofden. Zij werkten mee, wisten wat er gebeurt, waren toegankelijk en gaven (de goede) antwoorden.
Personeel, bewoners en familie wisten waar zij terecht konden.
De basis : het gaat om een gezicht, het luisteren het toezicht??
Zo eenvoudig??
Henk Boelen