Zijn brief komt naar aanleiding van een aantal klachten over schrijnende situaties van gehandicapte Amsterdammers die grote moeite hadden passende hulpmiddelen te ontvangen. Zo moest een vrouw zeventien maanden wachten op de levering van een elektrische rolstoel en werd voor de rolstoel van een andere vrouw tot drie keer toe de verkeerde armsteun geleverd.
Zorgvuldig
Van de Pol: ‘De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om rolstoelen en andere hulpmiddelen beschikbaar te stellen aan mensen die deze nodig hebben. Deze mensen vormen een zeer kwetsbare groep. Het is dus noodzakelijk dat de gemeente uiterst zorgvuldig omgaat met deze verzoeken.’
Klachten
De Dienst Wonen, Zorg en Samenleven (WZS), vanuit de gemeente verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze dienstverlening, heeft de levering van hulpmiddelen uitbesteed aan Welzorg. De ombudsman constateert dat zowel WZS als Welzorg hun zaken niet op orde hebben. Buiten de slechte dienstverlening, blijkt ook de klachtafhandeling niet op orde te zijn. De ombudsman vraagt de wethouder in zijn brief toe te zien op effectieve en deugdelijke klachtafhandeling door WZS en Welzorg en daarnaast zorg te dragen voor een behoorlijke dienstverlening.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP/Gemeentelijke Ombudsman/ANP-Photo