name=”Motivaction website”>Motivaction deed het
onderzoek onder vierhonderd directeuren van bedrijven met twintig tot
vijfhonderd werknemers. Zij werden ondervraagd over de verkleuring van de
Nederlandse samenleving en de plaats die allochtonen moeten innemen in het
bedrijfsleven.
Essentieel
Driekwart van de ondervraagde directeuren zegt de arbeidsparticipatie van
allochtonen van essentieel belang te vinden voor de Nederlandse economie. Bijna
zeventig procent zou overwegen meer allochtonen aan te nemen. In praktijk hebben
nieuwe Nederlanders vooral lagere en middenkaderfuncties. Slechts veertien
procent van de bedrijven heeft allochtonen in hogere functies, aldus het
onderzoek.
VooroordelenDe belangrijkste oorzaak voor die slechte
arbeidsmarktpositie zijn vooroordelen die over allochtonen bestaan, zegt 43
procent van de directeuren. Daarnaast haalt 24 procent de cultuurverschillen
aan. Het dragen van een hoofddoek blijkt eveneens een drempel te zijn voor de
aanname van moslima’s. Zo zegt bijna zestig procent van de directeuren liever
niet te willen dat hun personeel een hoofddoek draagt.
VerschuivingToch nemen de onderzoekers een positieve
verschuiving waar in de manier waarop directeuren over allochtonen denken.
Daardoor kan volgens hen de arbeidsmarkpositie van deze groep in de toekomst
verbeteren. In 2004 was 45 procent van de directeuren terughoudend met de
aanname. Dit percentage is teruggelopen naar 29. Ook de taalbeheersing wordt
minder als barrière ervaren. In 2004 vond 46 procent van de directeuren de
taalbeheersing onvoldoende om goed te functioneren. Dit is in 2006 gedaald naar
34 procent.
DiscriminatieKlagen over discriminatie op de werkvloer heeft
weinig zin. Dat blijkt uit een onderzoek dat het
href=”http://www.lbr.nl”>Landelijk Bureau ter bestrijding van
Rassendiscriminatie
(LBR) en het Europees Antiracisme Netwerk
(EARN) vandaag presenteerden. Volgens de organisaties worden geen maatregelen
genomen en krijgen de daders geen sancties opgelegd. Het onderzoek werd gedaan
onder 24 klagers. Van hen diende meer dan de helft geen officiële klacht in.
Vertrouwenspersoon
Het indienen van een officiële klacht wordt gezien als laatste redmiddel.
LBR en EARN vinden de (wettelijke) bescherming van slachtoffers ontoereikend.
Instrumenten als vertrouwenspersonen en klachtenregelingen functioneren niet
optimaal, zeggen ze.
Links: Motivaction
href=”http://www.motivaction.nl/Data/indemedia/persberichten/pb_trendmeter20060508.htm”>’Directeuren
middenbedrijf nog steeds niet klaar voor Nieuwe Nederlanders’ en LBR
href=”http://www.lbr.nl/?node=5215&PHPSESSID=e562615da1865eccd33c5fcd6f85ad16″
target=_blank name=”Gediscrimineerd en dan?”>’Gediscrimineerd op de werkvloer en
dan…?’