Er was eens een groep buren in Roosendaal die iets wilde betekenen voor hun eenzame buren. Ze klopten aan bij de sociaal werkers van WijZijn Traverse Groep en samen organiseerden zij een kerstmaal voor buren. De avond was zo’n succes dat de groep buren besloot meer te gaan doen. Ze gingen langs de deuren om te kijken wat er speelde in de wijk en hoe zij daarbij konden helpen. Het eerste Voor-Elkaar-team was ontstaan.
Acht teams
Het initiatief inspireerde buurtbewoners in andere wijken. Inmiddels, zes jaar later, zijn er in Roosendaal acht Voor-Elkaar-teams, bestaande uit 75 vrijwilligers die in totaal 1500 huisbezoeken aflegden. Uit de huisbezoeken ontstonden allerlei initiatieven zoals het wijkrestaurant, een ruilwinkel en een taalpunt.
Ongekend resultaat
Afgelopen donderdag won WijZijn Traverse Groep de Transformatie Trofee, uitgereikt door Sociaal werk Nederland, voor dit project. Jurylid Sjef van der Klein (Sociaal Werker van het Jaar 2018): ‘Dit is bouwen aan sociale wijken samen met bewoners, zoals het ooit bedoeld is. Sociaal werkers zijn netwerkers. Het resultaat van de Voor-Elkaar-teams getuigt van een enorm bereik. Dat heb ik nog nergens anders gezien. Chapeau daarvoor.’
Werken aan professionalisering
Belangrijke afweging voor de jury was de vraag: kunnen andere gemeenten de aanpak overnemen? Van der Klein: ‘Gemeenten kunnen niet zomaar tegen hun sociaal werkers zeggen: ga dat maar doen. De kracht van WijZijn Traverse zit ‘m in de wijze van contact met bewoners. Wil je dit als gemeente ook, dan moet je werken aan professionalisering van de sociaal professionals en zorgen dat die tijd kunnen besteden aan dit soort opbouwwerk-achtige werkwijzen. Een sociaal werker die in een wijkteam casussen moet verdelen komt niet toe aan een aanpak als deze.’
Brainstormen
Sociaal werker en trekker van het een van de Voor-Elkaar-teams Lynn van Oers is heel blij met de erkenning: ‘Op deze manier kunnen we laten zien hoeveel mensen je kunt bereiken met vrijwilligers. Vrijwilligers zijn toch laagdrempeliger en minder “eng” dan een professional over de vloer.’ Wat ze met de cheque van 5000 euro, die bij de overwinning hoort, gaan doen, weten ze nog niet. ‘Het komt sowieso ten goede aan het project. Hoe precies, daarover moeten we nog brainstormen.’
Blijf luisteren naar bewoners
Van Oers heeft ook een advies voor andere welzijnsorganisaties en gemeenten: ‘Blijf je afvragen waar de burger behoefte aan heeft. Wij kunnen als professionals wel duizend activiteiten bedenken, maar dan is het maar de vraag of dat ook is waar mensen behoefte aan hebben. Het begint dus met interesse tonen in de bewoners.’ Een voorbeeld daarvan is dat de bezoekers van het wekelijkse koffiemoment behoefte bleken te hebben aan meer contact dan eens per week. Van Oers: ‘Het is wel even schrikken dat ze kennelijk zo eenzaam zijn dat één middag per week niet genoeg is. Maar nu lopen ze met een groepje alle koffiemomenten in de verschillende wijken langs. Ze hebben het gevoel dat ze er mogen zijn en dat gun ik ze van harte.’