Efficiënter helpen: deze technologie geeft vrijwilligers meer tijd voor ouderen
Het welzijnswerk in de ouderenzorg ligt voor een belangrijk deel in handen van vrijwilligers. Wat betekent dat voor het beleid dat je als maatschappelijke organisatie voert? En hoe richt je dat met technologie slim in? Melanie IJzelenberg, Shanna Bakker en Marjet van der Huls delen namens zorgorganisatie Sint Jacob hun visie: ‘Welzijn is van ons allemaal.’
In dit artikel lees je over:
- een relatief nieuwe groep vrijwilligers waar maatschappelijke organisaties op in kunnen spelen.
- Hoe Sint Jacob inspeelt met haar welzijnsactiviteiten inspeelt op de wensen van ouderen.
- Hoe vrijwilligers, activiteiten, ouderen en de zorgorganisatie efficiënter werken dankzij RegiCare.
- Hoe technologie ook op andere momenten van pas komt. Denk aan overzicht en/of snelheid bij bijvoorbeeld ziekte van een collega of bij het goedkeuren van een reiskostenvergoeding voor een vrijwilliger.
Lees het artikel Efficiënter helpen: deze technologie geeft vrijwilligers meer tijd voor ouderen
Welke rol gaat artificial intelligence spelen in het sociaal domein?
Met AI (kunstmatige intelligentie) wordt zo’n beetje alles anders, lijkt het soms wel. Moeten sociaal werkers zich zorgen maken? Of komen er met AI juist nieuwe kansen? AI-expert Job van den Berg vertelt hoe kunstmatige intelligentie het sociaal domein gaat veranderen.
In dit artikel lees je over:
- de rol van AI als “supergoede stagiair”. Van den Berg noemt het bewust een stagiair, want een stagiair – hoe goed hij/zij ook is, zul je nooit volledige verantwoordelijkheid geven. Leun dus niet volledig op AI, maar gebruik het als een ‘hulpje bij repetitieve taken die je zelf liever niet meer zou doen. Zoals het steeds invullen van dezelfde formulieren. Of het redigeren van verslagen.’
- Hoe AI kan helpen om de administratieve rompslomp en de complexiteit van wet- en regelgeving het hoofd te bieden. Binnen het sociaal domein kan AI ingezet worden om administratieve taken te automatiseren, zoals het verwerken van documenten en data doorzoeken. ‘Uiteindelijk zal AI sociaal werkers daardoor helpen meer tijd te besteden aan waar ze echt waarde kunnen toevoegen: het helpen van mensen’, verwacht Van den Berg.
- De empathische kant van chatbots: voor mensen die eenzaam zijn, worstelen met stress of gewoon behoefte hebben aan een luisterend oor, kan een empathische chatbot bijvoorbeeld relevant zijn. Deze chattools hebben het potentieel om 24/7 beschikbaar te zijn, iets wat menselijke hulpverleners niet kunnen bieden.
- Het belang van goede wet- en regelgeving rondom AI. Sociaalwerkorganisaties moeten ook goede richtlijnen opstellen voor hulpverleners. Het is belangrijk om AI te zien als een middel en om transparantie en ethische regels te handhaven.
Lees het artikel Welke rol gaat artificial intelligence spelen in het sociaal domein?
De 7 voordelen van digitaal sociaal werk: ‘Meer tijd voor de mensen die het nodig hebben’
Digitaal sociaal werk biedt kansen om laagdrempeliger inwoners te bereiken én te helpen. Tegelijkertijd is het toepassen in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pak je het aan? Karin de Vries en Wendy Jansen van De SMD delen hun inzichten. ‘Begin niet groots en meeslepend.’
In dit artikel lees je over:
- De mix van offline en online hulpverlening. Bij De SMD, de organisatie voor maatschappelijke ondersteuning in onder andere de regio Zaanstreek-Waterland, constateren ze dat mensen uitkeringen, zorg of werk online regelen. Voor het welzijn van mensen wordt die stap naar digitaal ook steeds gewoner. ‘Inwoners moeten de tools in handen krijgen zodat zij hun leven kunnen inrichten zoals ze dat zelf willen.’
- Hoe deze ontwikkeling je als organisatie dwingt om over je hulpaanbod na te denken. Vraaggericht werken is voor digitaal sociaal werk belangrijk. ‘‘Inwoners zijn niet op zoek naar onze dienstverlening, maar zoeken praktische antwoorden op hun vragen of zorgen.’
- Hoe je off- en online hulpverlening met elkaar vervlecht: één op één hulp kan volgen na het stellen van een online vraag.
- Hoe het “traditionele” sociaal werk en digitaal sociaal werk elkaar versterken. Zelfredzame burgers kunnen met digitale oplossingen prima uit de voeten. Hierdoor blijft juist meer tijd over voor kwetsbare groepen. Bovendien geldt dat inwoners bij de SMD met digitaal sociaal werk een extra keuze hebben gekregen in de manier waarop ze contact en hulpverlening wensen.
‘Tinder voor mantelzorgers’, dementiebril en zorgrobots: 6 sociale innovaties
Over kunstmatige intelligentie en andere technologische oplossingen wordt veel gesproken en geschreven. Maar welke slimme innovaties kun je nu al inzetten in het sociaal werk? Zorg+Welzijn geeft zes inspirerende voorbeelden uit de praktijk, van sociale robots tot ‘Tinder voor mantelzorgers’.
In dit artikel lees je over:
- Hoe de app Feelee helpt om het bewustzijn van je emoties in kaart te brengen. De app wordt ingezet in de jeugdhulpverlening.
- Dat sociale robots meer dan alleen structuur aan kunnen brengen in het leven van mensen met dementie of mensen met een lichtverstandelijke beperking. Zo kunnen ze taken geven (neem je medicijnen of ruim de vaatwasser uit) en mensen herinneren (vanmiddag komt de wijkverpleegkundige om 14.30 uur). Maar de interactie wordt steeds groter. De sociale robots van nu stellen ook vragen, lezen berichten van anderen voor en kunnen muziek afspelen.
- Hoe is het om met dementie te leven? Wat maakt iemand met dementie dagelijks mee? Met behulp van de VR-bril van Into D’mentia kun je je als professional verplaatsen in de belevingswereld van iemand met dementie. Door de bril in te zetten kun je de kennis en het bewustzijn over dementie vergroten.
Lees het artikel ‘Tinder voor mantelzorgers’, dementiebril en zorgrobots: 6 sociale innovaties
Het voordeel van sneller registreren: ‘De mens centraal’
Stel je voor: een wereld waarin sociaal werkers zich volledig kunnen richten op de behoeften en verhalen van de mensen die ze helpen. Cindy Meijer van Humanitas vertelt hoe de app van AdSysCo daaraan bijdraagt.
In dit artikel lees je over:
- Het belang van adequaat en laagdrempelig registreren. Dat is niet alleen van belang voor de individuele cliënt zelf, maar ook voor de organisatie als geheel. ‘Niemand wil voor de vierde of vijfde keer aan een hulpverlener vertellen in welke crisissituatie je zit. Dat geldt zeker voor de mensen die wij helpen, dus een goed registratiesysteem is heel belangrijk voor onze organisatie’, legt Cindy Meijer uit.
- Hoe de RegiCare App registreren makkelijk maakt. Sociaal werkers van Humanitas kunnen tussen de bedrijven door of direct na afloop van een activiteit het noodzakelijke registratiewerk doen via de app. Dat is een flinke efficiencyslag. ‘Terwijl je dat voorheen op papier deed en vervolgens terug op kantoor, soms pas een dag later, achter de laptop ging zitten. Los van het feit dat niemand enthousiast wordt van zo’n taak vergrootte die werkwijze ook de kans dat je soms belangrijke signalen van een cliënt vergat.’
- Van sociaalwerkorganisaties wordt meer dan ooit verlangd dat zij de impact van hun werk meten én delen. De RegiCare app van AdSysCo helpt om bredere analyses en trends binnen de hulpverlening van organisaties te analyseren. ‘Met die inzichten kun je in samenspraak met de gemeente waar nodig je beleid weer bijsturen. Zo snijdt het mes werkelijk aan twee kanten’, legt Cynthia Landzaat uit.
Lees het artikel Het voordeel van sneller registreren: ‘De mens centraal’
Blended ondersteuning in het sociaal domein: dit zijn de praktische voordelen
Blended ondersteuning, een term die steeds vaker voorbij komt. Het gaat over gezond evenwicht tussen fysieke en digitale ondersteuning in de welzijnssector. Lilian Linders en Aafke Brinkhuijsen, onderzoekers aan Hogeschool Inholland, leggen uit hoe het er nu voor staat met deze vorm van ondersteuning. Zij horen positieve geluiden, maar er zijn ook zorgen.
In dit artikel lees je over:
- Waarom er weerstand en verlegenheid rondom blended ondersteuning is, zowel bij de professionals als bij cliënten. Niet iedere hulpverlener weet hoe ze online tools kunnen inzetten in de begeleiding van cliënten. Daarom is het van groot belang om hun twijfels serieus te nemen
- Hoe blended ondersteuning de flexibiliteit in tijd versterkt: cliënten zijn niet gebonden aan kantoortijden om dossiers in te zien of om hulp te vragen.
- Het gebruikersgemak dat sommige cliënten ervaren: een jongere, denk aan een tiener met belangst, kan het prettiger vinden om via WhatsApp contact te houden. Dat is voor hem/haar laagdrempeliger.
- Blended dienstverlening is in sommige gevallen goedkoper dan het aanbieden van ondersteuning in een fysieke setting. ‘We moeten er als beroepsgroep voor waken dat we niet benaderen als een goedkoper alternatief. Het is een aanvulling, geen vervanging’, benadrukken Lilian Linders en Aafke Brinkhuijsen.
Lees het artikel Blended ondersteuning in het sociaal domein: dit zijn de praktische voordelen
AI biedt veel kansen voor sociaal werkers: ‘ChatGPT helpt ook cliënten’
‘AI (kunstmatige intelligentie) gaat niet meer weg en biedt heel veel kansen, ook voor het sociaal werk.’ Maatschappelijk werker Niels Boluijt (28) van WijZijn in Roosendaal is een echte frontrunner, maakt gebruik van handige tools en geeft inmiddels workshops aan collega’s.
In dit artikel lees je over:
- Waarom taalmodellen van toegevoerde waarde zijn voor cliënten en AI kan helpen om je administratiedruk naar beneden te brengen.
- Hoe je ChatGPT kunt inzetten om zelf als hulpverlener mondiger te worden en nieuwe ideeën in te brengen binnen je eigen organisatie.
- Het belang van goede spelregels: we gaan zorgvuldig om met klantgegevens en delen geen casussen met alle informatie via ChatGPT. Niemand weet waar die data later terechtkomt, en deze technologie is nog niet perfect.
Lees het artikel AI biedt veel kansen voor sociaal werkers: ‘ChatGPT helpt ook cliënten’