Wat is vraagverheldering en wat is het verschil met indicatiestelling?
‘Vraagverheldering is veel breder dan indiceren. Het stellen van een indicatie is direct gericht op de aanspraak op een bepaalde voorziening. Vraagverheldering is een gesprek over belemmeringen en mogelijkheden, en op de eerste plaats vanuit de Wmo. In dat contact wordt breed gekeken naar iemands situatie, het netwerk in de buurt, familierelaties en financiën. Het gaat daarbij niet alleen om ondersteuning vanuit de Wmo, maar ook om werk, inkomen en wonen.’
Wat zijn de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek onder gemeenten?
‘Het is opzienbarend dat maar liefst 245 gemeenten eraan deelnamen, 57 procent van het totaal. Dat betekent dat het onderwerp heel erg leeft. Dat komt ook door het VNG-project “De Kanteling”, waarin het gesprek met de burger veel aandacht krijgt.’
‘Uit de enquête blijkt dat 49 procent van de professionals die vraagverheldering uitvoeren, een opleiding heeft op lbo-niveau en 42 procent op mbo-niveau. Minder dan 10 procent heeft dus een hbo-opleiding. Ook dat was redelijk opzienbarend, omdat het de vraag is of je niet te veel vraagt van deze lageropgeleide professionals. Ze moeten namelijk wel in staat zijn om heel breed te kijken naar de specifieke situatie van een cliënt, en daar ook een creatieve oplossingsrichting uit kunnen afleiden.’
Wat betekent dat voor de kwaliteit van de vraagverheldering?
‘Vraagverheldering is een belangrijke schakel in de Wmo. Als burgers het gevoel hebben dat ze op een goede manier worden gehoord, voelen ze zich ook serieus genomen. Als iemands echte vraag duidelijk wordt en er passende ondersteuning komt, zal de tevredenheid over de uitvoering van de Wmo toenemen. Dat gesprek stelt hoge eisen aan de houding en communicatieve vaardigheden van professionals. Gemeenten puzzelen daar nog mee, zo blijkt uit het onderzoek. Ze weten nog niet goed hoe ze het moeten invullen. Ze zijn op zoek naar instrumenten als standaardvragenlijsten of een gespreksleidraad.’
‘De nieuwe Wmo-beleidsplannen die gemeenten moeten maken, zien we als een kans om het gesprek met de burger goed te regelen. Volgens prestatieveld 3 van de Wmo – met daarin informatie, advies en cliëntondersteuning als aandachtspunten – zijn gemeenten daar ook toe verplicht.’
Het onderzoek ‘Inventarisatie vraagverheldering in de Wmo’ is te vinden bij www.movisie.nl/133873/def/home/zelfregie/vraagverheldering/. Ook de handreikingen over het gesprek van de VNG en cliëntenorganisaties zijn hier binnenkort beschikbaar.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Volg Zorg + Welzijn op Twitter>>
Bron: foto Movisie