Wat is het doel van deze handreiking?
‘Voor het welzijnswerk op lokaal niveau bestonden er nog geen kwaliteitseisen voor de professional. Er waren wel ideeën over de kwaliteitsnormen van diensten en producten. Deze handreiking is samen met cliëntverenigingen, professionals, managers, beleidsmakers en beroepsopleiders opgesteld. In de taal van de burger en de professional is opgeschreven waar een welzijnswerker aan zou moeten voldoen, wil hij in het perspectief van de Wmo-prestatievelden goede ondersteuning bieden. Dat is niet alleen goed voor de professional, maar ook voor de organisatie. Die kan bijvoorbeeld in de aanbesteding beter aantonen welke kwaliteit het welzijnswerk heeft.’
Wat zijn die eisen?
‘In meerdere gespreksrondes (Olympiades) met alle betrokken partijen zijn alle belangrijke normen benoemd en samengevat in vijf kwaliteitsstandaarden: respectvol bejegenen, eigen regie versterken, integraal benaderen, ontwikkelingsgericht ondersteunen en resultaatgericht ondersteunen. Bij iedere standaard wordt uitgelegd hoe de professional deze zo goed mogelijk kan invullen.’
Is dit een verplicht kader?
‘Nee, het is niet meer en niet minder dan een ordening van normen uit het veld voor de professionele ondersteuning. We willen geen dwingende kaders opleggen. Met deze handreiking willen we in de toekomst nog instrumenten ontwikkelen ten behoeve van zelfreflectie van professionals. Dat zijn vaak doeners en hebben weinig tijd om te kijken of ze het wel goed doen. Aan de hand van de vijf kenmerken kun je dan samen met je collega’s en je manager kijken wat goed gaat en wat beter kan.’
Meer informatie over de Handreiking Professioneel Ondersteunen in opdracht van het ministerie van VWS is hier te vinden.
Lees ook: Professionaliteit verankerd: kwaliteitsimpuls voor de Wmo-praktijk
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.