Hoe staat het met de vitaliteit van de sociale professional?
‘Daar wordt nogal eens aan voorbij gegaan. Tijdens een training bij een organisatie voor maatschappelijke opvang zagen we dat de professionals heel erg gedreven en betrokken waren. Maar dat ze daar ook te ver in gingen. Als er tijdens de lunch een cliënt binnen kwam, lieten ze meteen alles vallen. De cliënt gaat voor. Dat zorgt ervoor dat het werk heel hectisch is. En ook dat medewerkers niet genoeg rust voor zichzelf inbouwen. Tijdens de training maakten de medewerkers actieplannen. Nu gaan ze iedere dag naar buiten om lunch te kopen. Ook is er een tennistafel aangeschaft voor lichamelijke ontspanning. Oplossingen om de vitaliteit te bevorderen zijn vaak heel simpel. Maar om daadwerkelijk veranderingen door te voeren, daar heb je soms een duwtje voor nodig.’
Waar gaat de training ‘De Vitale Beroepskracht’ over?
‘Werken in de zorg- en welzijnsector gaat niet alleen over competenties, maar ook over energie en vitaliteit. Heb je plezier in je werk? Neem je voldoende rust? In 2009 is de training ‘De Vitale Beroepskracht’ ontwikkeld. We onderscheiden vier dimensies: mentale vitaliteit (kun je je voldoende ontwikkelen?), fysieke vitaliteit (is er voldoende ontspanning tijdens je werk?), sociaalemotionele vitaliteit (heb je plezier in je werk?) en zingeving (vind je dat je een nuttige bijdrage levert?). Iedere sector heeft wel zijn eigen dilemma’s. De jeugdzorg heeft veel te maken met bureaucratie. De welzijnswerker is vaak alleen op pad en spreekt doorgaans niet veel collega’s. De medewerkers bij de kinderopvang en in de thuiszorg hebben het fysiek vaak zwaarder.’
Welk effect heeft vitaliteitsbevordering?
‘Een vitale hulpverlener heeft een positieve uitstraling op de cliënt, en de kwaliteit van het werk zal toenemen bij een grotere vitaliteit. Het blijkt ook besmettelijk te werken naar collega’s toe. Het onderwerp krijgt steeds meer aandacht. Vitaliteit bevordert de binding met de organisatie en brengt het ziekteverzuim terug, dus vanuit HR-beleid is het ook zeker interessant. De kernboodschap is: goed zorgen voor de cliënt begint bij goed zorgen voor jezelf.’
Meer informatie: www.movisie.nl/vitaliteit
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
[…] zagen we dat de professionals heel erg gedreven en betrokken waren. Maar dat ze daar ook te ver in gingen. Als er tijdens de lunch een cliënt binnen kwam, lieten ze meteen alles vallen. De cliënt gaat voor.
Ik wil hierbij wel mijn kanttekeningen plaatsen. Dit is naar mijn mening wel een erg geïdealiseerde versie van de werkelijkheid. Natuurlijk zijn veel hulpverleners betrokken, maar ik denk dat als je het omdraait, cliënten ook vaak genoeg te horen krijgen dat er nu even geen tijd voor ze is. Want overleg, want conferentie, want vergadering, want projectplan, want deadline. En die tennistafel doet me ook wat kinderachtig aan om eerlijk te zijn.