Veel mensen werken in (project)teams, maar een goed samenwerkend team ontstaat niet vanzelf. Ook niet als de leden van de groep met zorg zijn geselecteerd. ‘Samenspelen en -werken moet je leren. En dat kan alleen met elkaar, door teamleergedrag’, zegt Savelsbergh. Donderdag 25 maart promoveert ze aan de Universiteit van Tilburg.
Angstig
In een werksituatie met veel protocollen zijn mensen vaak angstig om daarvan af te wijken. Daardoor wordt er vaak niet geëxperimenteerd en werkt het team vanuit het eigen keurslijf. Savelsbergh: ‘Zeker als mensen bang zijn om fouten te maken, vanuit het gevoel dat daar door anderen op zal worden ingehakt. Een team waarin mensen zich veilig voelen om fouten te bespreken, kan daarvan juist leren voor de toekomst.’ Teamleiders kunnen daarin het voortouw nemen, onder meer door zich kwetsbaar op te stellen en te reflecteren op het eigen handelen.
Veiligheid
Onderling vertrouwen, respect en veiligheid zijn voorwaarden om teamleergedrag te kunnen vertonen, aldus Savelsbergh. ‘Als het bespreken van fouten wordt beloond, draagt dat eraan bij dat die later niet meer zo snel wordt gemaakt. En wanneer je teamleden uitnodigt om eens op een andere manier te werken of elders inspiratie op te doen, kan een heel verfrissende visie opleveren.’
Waan van de dag
Savelsbergh onderzocht teamgedrag in de praktijk en concludeert dat goed samenspel te leren is. Dat is belangrijk, want teamleergedrag draagt sterk bij aan de team- en individuele prestaties. Het lijkt dus de moeite waard om daarin bewust te investeren. Savelsbergh: ‘Dat blijkt nodig, want veel projectmanagers onderkennen de noodzaak van teamleergedrag, maar vonden het moeilijk om er tijd voor vrij te maken. De stress van de waan van de dag lijkt in de weg te zitten.’
Feedback
Stress, overbelasting en onduidelijke teamopdrachten kunnen het teamleergedrag belemmeren, zo blijkt ook uit het onderzoek. Savelsbergh: ‘Juist dan is het van belang dat teamleiders bewust tijd claimen. Een moment voor feedback en reflectie kan de stress namelijk verminderen en de teamprestaties verhogen.’
De teamleider kan het leervermogen van het team stimuleren door persoonsgericht leiderschapsgedrag, onder meer door zelf het goede voorbeeld te geven door eens feedback te vragen, teamleden te betrekken bij besluitvorming en hen goede coaching te bieden.
De titel van het proefschrift van Chantal Savelsbergh is ‘Team learning behaviors, role stress and performance in project teams’.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: UvT/Foto: stock.xchng