Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Een lesje personal branding voor welzijnswerkers

Is Gijs er ook? Op mijn werk bij de Stichting Welzijn Buren is deze vraag dagelijkse kost. Even voor alle duidelijkheid: Gijs is onze cliëntondersteuner. Gijs doet het erg goed. Zijn cliënten lopen weg met hem. En dat is een prima basis om met zijn klanten resultaten te bereiken. Tevreden klanten van onze Stichting zijn in dit geval de persoonlijke verdiensten van Gijs.
Een lesje personal branding voor welzijnswerkers

In een gesprek wat ik vorige week had met een manager van een welzijnsorganisatie gaf zij aan dit wel eng te vinden. Ze had ervaren dat haar prettige relatie met haar contactpersoon bij de gemeente, leidde tot positieve resultaten voor de organisatie. Zij vond dit eng: “het kan toch niet zo zijn dat alles afhangt van een persoonlijke relatie?”.

Dat doet het dus wel en mijn dringende advies is dat we ophouden dit eng te vinden. Omdat de kwaliteit van onze diensten wordt gemaakt tijdens de interactie tussen de welzijnswerker en de klant is het vermogen van de welzijnswerker om relaties aan te gaan allesbepalend voor tevreden klanten. Dat is een lange zin om te zeggen: Welzijnswerker, jij kunt het maken of breken! Jij bent het sterkste marketingwapen waar jouw organisatie over kan beschikken. Jouw persoonlijkheid is voor veel klanten de belangrijkste reden waarom ze van de organisatie diensten afnemen.

Daar kun je slim gebruik van maken:

1. Zet jezelf actief in als boegbeeld van de organisatie voor jouw klantgroep.
2. Laat jezelf zien waar jouw klanten ook zijn.
3. Verkoop niet maar bouw aan relaties.
4. Laat zien dat je deskundig bent en weet wat de behoefte is van jouw klanten.
5. Schrijf daarover: blog, maak een hyve, wordt columnist voor de plaatselijke krant.
6. Verras jouw trouwe klanten door jezelf te overtreffen: zij zullen jouw ambassadeurs worden en nieuwe klanten aantrekken.

Managers die jullie hierin stimuleren en jullie hiervoor tijd en ruimte geven, zijn slimme managers.

Er komt een dag dat Gijs ons zal verlaten. Daar hoort uiteraard een daverend afscheidsfeest bij voor al zijn klanten. En daarna? Gewoon op zoek naar een nieuwe cliëntondersteuner. Nieuwe mensen brengen weer nieuwe kwaliteiten en nieuwe klanten. Ook dat moeten we niet eng vinden.

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau.  Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.