De bewustwordingscampagne richt zich tegen gendergerelateerd geweld en is bekend geworden met de slogan ‘We Can’. Die is afgeleid van de slagzin ‘We can end all violence against women’, vertelt Charlot Pierik, projectleider van de We Can-campagne, bij MOVISIE.
Seksueel geweld
‘Vooral vrouwen hebben veel last van geweld, ook hier. Iedereen kent wel voorbeelden van geweld of ongelijke behandeling. Er zijn allerlei vormen te onderscheiden: emotioneel, psychisch, fysiek en seksueel geweld’, aldus Pierik. ‘Geweld is alleen de meest vergaande uiting van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. De cijfers zijn schrikbarend. Zo heeft in Nederland een op de vier vrouwen te maken met geweld. Met de campagne willen we laten zien dat je er iets aan kunt doen.’
Internationale dag
De Week zonder geweld beleeft haar tiende verjaardag en is voor het eerst opgezet vanuit de Young Women Christian Association. De themaweek is gekoppeld aan 25 november, de Internationale Dag tegen geweld tegen vrouwen, van de VN. Volgens Pierik heeft deze traditie meer aandacht voor het onderwerp opgeleverd. Ook is een nieuw soort activist ontstaan: de changemaker, iemand die in de eigen omgeving verandering wil en daar mini-acties uitvoert.
In de wijk
Pierik: ‘Deze mensen zijn zich bewuster geworden van het probleem. Ze maken anderen vervolgens ook bewust. Wereldwijd noemen zich nu al drie miljoen mensen changemaker. Dat doen ze op allerlei manieren: door een button te dragen, een bijeenkomst in de wijk te organiseren, weblogs te schrijven of door mee te doen met sponsortochten tegen bijvoorbeeld geweld in Congo. Elke changemaker kiest een eigen manier, een actie die bij hem of haar past.’
Bitch
Een van de belangrijkste oorzaken van geweld tegen vrouw is ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het shockerende is dat iedereen wel iemand kent die met geweld of ongelijkheid te maken heeft gehad, stelt Pierik. ‘Vrouwen worden vaak niet serieus genomen. Het is nog heel lastig om dat in Nederland ter sprake te brengen. Je wordt al snel versleten voor een feministische bitch. Er is niks mis met feministisch zijn, maar als je zo wordt betiteld, kun je geen open gesprek meer voeren.’
Mentaliteitskwestie
Ongelijkheid is een mentaliteitskwestie, aldus Pierik, en komt op allerlei manieren tot uiting. ‘Zo heeft het kledingmerk Suit Supply een billboard met een man die naar het slipje van een vrouw grijpt. Als je daar kritisch over bent, doen mensen soms alsof het de normaalste zaak is van de wereld. De vraag is: willen we dit wel? Willen we dat vrouwen, maar ook mannen, zo worden neergezet?’
Gratis werken
‘Ook de inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen zijn nog altijd groot. In België is berekend dat vrouwen vanaf kwart over drie ’s middags in feite gratis werken. In vergelijking met mannen verdienen ze vanaf dat moment namelijk niets meer. Ook in Engeland is dat berekend. Vrouwen moeten daar tot april het jaar erop werken om het zelfde jaarsalaris te verdienen als mannen. Het zou me heel erg verbazen als zo’n berekening in Nederland een heel andere uitkomst heeft.’
Link: meer informatie over de WE CAN-campagne is te vinden op www.wecan.nl
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Volg Zorg + Welzijn op Twitter >>
Bron: Foto: Stock.xchng
Vrouwen zouden de handen meer in een moeten slaan. Staken bij ongelijke beloning, alleen stemmen op partijen die voor de verkiezingen toezeggingen doen over de man-vrouwverdeling, kerels het huis uit schoppen die ongelijkheid in stand houden, internationaal solidair zijn met onderdrukte vrouwen, meer scholing opeisen en achter de verkrachters in oorlogstijd aanjagen. Niet klagen maar aktie. Dit artikel is te slap!