De ombudsman uitte zijn zorg afgelopen zaterdag in consumentenprogramma Kassa. Het CAK (Centraal Administratie Kantoor) is sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling van de eigen bijdrage. In november vorig jaar informeerde het CAK de cliënten over een wijziging in de eigen bijdrage en sindsdien is het bal. Mensen krijgen onjuiste facturen, de organisatie is telefonisch slecht bereikbaar en wanneer mensen iemand aan de lijn krijgen, worden ze niet adequaat geholpen.(Foto: Nationale Ombudsman)
Nood
Brenninkmeijer zei vrijdag een ‘ernstig gesprek’ te hebben gevoerd met de directie van de instantie en stelt voor een ‘eerste hulp bij CAK-misère’ in het leven te roepen. Een calamiteitenteam wordt actief voor mensen in financiële nood.
Kassa meldde ook dat het CAK ondanks alle problemen wel tijd en geld heeft gevonden een nieuwe huisstijl in te voeren.
Onderzoek
Staatssecretaris Jet Bussemaker (VWS) heeft adviesbureau Berenschot eerder al om een onderzoek naar de problemen bij het CAK gevraagd. De uitkomsten van dat onderzoek worden komende week verwacht. Ondertussen kunnen mensen die problemen met het CAK willen melden hun klachten ook kwijt bij de ombudsman. Hij zal ze dan op zijn beurt voorleggen aan het CAK, met de verwachting dat ze worden opgelost.