Door Alexandra Sweers – Wanneer hulpverleners niet goed van elkaar weten wat ze doen, kunnen zij langs elkaar heen praten, onvoldoende hulp bieden of zelfs tegenstrijdige adviezen aan de cliënt geven. Voor huisartsen, verwijzers en samenwerkende hulpverleners is het daarom belangrijk te weten wat de verschillende disciplines de cliënt kunnen bieden.
Nadruk
In de publicatie ‘Transparant aanbod eerstelijns psychologische zorg (epz)’ hanteert kenniscentrum MOVISIE een werkwijze, waarbij het aanbod van eerstelijns psychologische zorg (epz) modulair wordt beschreven. De modulen zijn korte beschrijvingen van wat de aanbieder van epz doet bij bijvoorbeeld angstklachten, werk- en studieproblemen, seksuele problemen en agressieregulatie. De precieze werkwijze, methoden en technieken krijgen minder nadruk. Hierdoor wordt in grote lijnen duidelijk welke soorten hulp en werkwijzen er zijn, voor welke groep cliënten en met welke beoogde resultaten.
Verantwoording
Transparantie is belangrijk voor de beroepsgroepen, vinden de directeur van de Landelijke Vereniging van Eerstelijnspsychologen (LVE) en de voorzitter van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). De twee partijen zijn nauw betrokken bij de totstandkoming van de publicatie. ‘Als je opschrijft wat je doet, kan je vertellen over je vak, verantwoording afleggen en duidelijk maken tot waar je verantwoordelijkheid reikt. Voor het onderling begrip en de communicatie tussen hulpverleners is transparantie een voorwaarde,’ aldus de directeur en de voorzitter in de publicatie.
Serie
De modulen zijn in samenwerking met een panel van eerstelijnspsychologen geschreven. ‘Transparant aanbod EPZ’ is al het achtste deel in een serie. Eerder verschenen er onder meer publicaties voor het Algemeen Maatschappelijk Werk en voor Sociaal-Psychiatrisch Verpleegkundigen.
Publicatie: ‘Transparant aanbod eerstelijns psychologische zorg (EPZ)’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.