Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het voordeel van sneller registreren: ‘De mens centraal’

Stel je voor: een wereld waarin sociaal werkers zich volledig kunnen richten op de behoeften en verhalen van de mensen die ze helpen. Cindy Meijer van Humanitas vertelt hoe de app van AdSysCo daaraan bijdraagt.
‘Als je als welzijnswerker bijvoorbeeld een activiteit organiseert, wil je maar met één ding bezig zijn: de mensen en hun persoonlijke verhalen’, legt Cynthia Landzaat van Adsysco uit. Foto: Humanitas

Meijer is werkzaam als beleidsadviseur bij het Expertisecentrum Seksualiteit Sekswerk en Mensenhandel (ESSM) van stichting Humanitas. Het ESSM biedt hulpverlening aan onder meer sekswerkers, slachtoffers van mensenhandel, lhbtiqa+-personen en mensen met HIV. Dat varieert van één op één hulpverlening tot het runnen van een opvangvoorziening voor slachtoffers van mensenhandel. ‘Die veilige plek bieden we ook op andere manieren, ontmoeting is ook een belangrijk aspect van ons werk’, zegt Cindy Meijer, die als beleidsadviseur de hulpverleners ondersteunt.

‘Een vorm van ontmoeting is The Hang-Out 010 voor lhbtiqa+-jongeren. Dit zijn jongeren die bijvoorbeeld vragen hebben over hun genderidentiteit of seksuele identiteit. Zij vinden het fijn om een safe space te hebben om met gelijkgestemden samen te komen. Daarnaast hebben we een dienstencentrum voor sekswerkers, waar de drempel laag is. Sekswerkers lopen binnen voor een kop koffie, maar dat kan ook voor het spreekuur van de GGD of hulp bij hun boekhouding zijn.’

Veel registreren

Het werk van het ESSM komt dus neer op een breed palet waarbij vaak mensen in kwetsbare situaties verkeren. Dat betekent automatisch ook dat er veel geregistreerd moet worden door hulpverleners. De afgelopen jaren werkte het ESSM met een verouderd registratiesysteem. Dat maakte het werk er natuurlijk niet leuker en overzichtelijker op, zegt Meijer. ‘Niet alleen voor de hulpverleners zelf, maar bijvoorbeeld ook in de maatschappelijke rol die wij als organisatie vervullen.’

Het ESSM van Humanitas wordt ook ingeschakeld als er maatschappelijke kwesties aangekaart worden. Meijer neemt de toestroom van Oekraïense vluchtelingen twee jaar geleden als voorbeeld: destijds werd het signaal afgegeven dat er sprake zou zijn van toenemende uitbuiting van deze groep vluchtelingen. ‘Vanuit de lokale politiek in Rotterdam, ons werkgebied, wordt dan aan ons gevraagd hoe dat in onze stad zit’, legt Meijer uit.

Van cruciaal belang

Als beleidsadviseur raadpleegt ze in zulke gevallen natuurlijk de hulpverleners zelf, maar Meijer probeert dat ook te staven met statistieken uit het eigen registratiesysteem. ‘Die gegevens leg ik dan naast de inhoudelijke input van de hulpverleners, van de regio-coördinatoren mensenhandel. Dat leidt tot een analyse die vervolgens weer naar de gemeente gaat. Je zult begrijpen dat een actueel en overzichtelijk registratiesysteem dan van cruciaal belang is.’

Maar dat geldt natuurlijk voor alle hulpverleners, wat hun rol ook is, haakt Cynthia Landzaat in. Zij is als projectleider werkzaam bij AdSysCo, specialist in ICT-oplossingen voor professionals en vrijwilligers in het sociaal en publiek domein. ‘De caseload van veel hulpverleners is pittig. Voor sociaal werkers is het van groot belang dat werkprocessen daarom zo slim mogelijk ingericht worden’, zegt Landzaat.

RegiCare App

Met RegiCare beschikt AdSysco over een standaard softwarepakket dat op maat te maken is voor elke organisatie in de zorg, welzijns- en bibliotheeksector. Hulpverleners kunnen eveneens van de RegiCare App gebruikmaken, de mobiele applicatie waardoor zij hun registratiewerkzaamheden op hun smartphone kunnen uitvoeren. ‘Als je als welzijnswerker een activiteit organiseert, wil je maar met één ding bezig zijn: de mensen en hun persoonlijke verhalen’, weet Landzaat.

Zij legt uit dat middels de RegiCare App voortaan tussen de bedrijven door of direct na afloop van zo’n activiteit het noodzakelijke registratiewerk gedaan wordt. Dat is een flinke efficiencyslag. ‘Terwijl je dat voorheen op papier deed en vervolgens terug op kantoor, soms pas een dag later, achter de laptop ging zitten. Los van het feit dat niemand enthousiast wordt van zo’n taak vergrootte die werkwijze ook de kans dat je soms belangrijke signalen van een cliënt vergat.’

Gebruiksgemak

Volgens Meijer van stichting Humanitas is dat laatste één van de signalen die zij terugkrijgt van hulpverleners van het ESSM. Sinds zij dit voorjaar werken met de RegiCare App is het registreren sneller en eenvoudiger geworden. ‘Niemand wil voor de vierde of vijfde keer aan een hulpverlener vertellen in welke crisissituatie je zit. Dat geldt zeker voor de mensen die wij helpen, dus een goed registratiesysteem is heel belangrijk voor onze organisatie.’

De eerste ervaringen met de RegiCare App zijn erg positief, vervolgt Meijer. ‘Wat ik van hulpverleners terugkrijg is dat het gebruiksgemak hoog ligt. In overzichtelijke velden kunnen hulpverleners op hun telefoon heel snel belangrijke informatie als het aantal deelnemers, de ervaringen, algemene sfeer en andere details van een activiteit kwijt’, aldus Meijer. ‘En dat telt voor ons.’

Impact meten

Tegelijkertijd wordt door bijvoorbeeld gemeenten of andere opdrachtgevers meer dan ooit van welzijnsorganisaties verlangd dat zij de impact van hun werk meten én delen. Dat onderkent Landzaat van AdSysCo ook. ‘Dat maken wij met RegiCare ook heel goed mogelijk. Met de RegiCare App hebben we ons gefocust op gemak en efficiency, maar het “veldwerk” vormt ook de basis om bredere analyses en trends binnen de hulpverlening van je organisatie te analyseren. Met die inzichten kun je in samenspraak met de gemeente waar nodig je beleid weer bijsturen. Zo snijdt het mes werkelijk aan twee kanten.’

‘Registratie moet een bijrol in ons werk hebben én houden’, benadrukt Meijer tot slot. ‘Maar het is wel van groot belang dat er een registratiesysteem is dat ons helpt de persoonlijke situatie van kwetsbare mensen in kaart te brengen en andere collega’s te informeren. Alleen op die manier kunnen wij onze maatschappelijke opdracht zo goed mogelijk vervullen.’

Drie afdelingen van stichting Humanitas over op RegiCare

Naast het ESSM zijn ook de afdelingen Vrijwilligersprojecten en Welzijnsactiviteiten Hoek van Holland van stichting Humanitas overgegaan op RegiCare van AdSysCo. Vorig voorjaar begon de zoektocht naar een nieuw registratiesysteem. Volgens Cindy Meijer zijn de oplossingen van meerdere aanbieders onderzocht, maar kwam AdSysCo als beste uit de bus. ‘Onze vraag was best complex, want we wilden vanuit drie verschillende afdelingen naar één gezamenlijk systeem. Om die reden hebben we al snel een projectgroep gevormd om onze wensen in kaart te brengen en vervolgens het systeem in te richten.’

Namens AdSysCo begeleidde Cynthia Landzaat het traject, wat na een testperiode afgelopen winter leidde tot de overgang van het oude registratiesysteem op RegiCare en de RegiCare App. ‘Groepsactiviteit, ambulante hulpverlening of het matchen van vrijwilligers; dat zijn verschillende taken, maar het kan via RegiCare allemaal in één oplossing geïmplementeerd worden. Ook in een later stadium zijn eventuele uitbreidingen of aanpassingen nog mogelijk’, benadrukt Landzaat. Meer weten over RegiCare of de RegiCare App? Ga naar www.adsysco.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.