Het probleem is dat het rijk in 2014 hogere kosten heeft gemaakt voor de langdurige zorg (Wlz). Tegelijkertijd blijkt uit de cijfers van rekenmeester NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) dat in 2014 minder geld is uitgegeven aan jeugd en Wmo dan begroot. Dus denkt het rijk dat gemeenten in 2015 ook wel met minder geld toe kunnen, vreest de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. ‘Onbehoorlijk bestuur,’ roept de VNG. Volgens de gemeentekoepel betekent de groei van de langdurige zorg juist dat er meer geld nodig is voor gemeentelijke zorg en begeleiding door wijkteams en vrijwilligerswerk.
Korting
Uit recente cijfers van de Nederlandse Zorgautoriteit blijkt dat het rijk minder geld heeft uitgegeven in 2014 aan de jeugd- en Wmo-doelgroepen. Nu wil, volgens de VNG, het rijk het budget voor deze doelgroepen naar beneden bijstellen. Al dit jaar. Het zogenoemde macrobudget zou met 125 miljoen voor Jeugd en 145 miljoen euro voor Wmo gekort worden door het rijk.
78 procent van de gemeenten kiest voor nieuwe producten voor zorg en ondersteuning bij de inkoop van hun Wmo-aanbod. Zo’n 20 procent van de gemeenten is behoudend bij de inkoop van zorg in de Wmo. Vier van de vijf gemeenten vernieuwen Wmo-zorg>>
Hard bevochten
Het argument van het rijk zou zijn dat er een verschuiving van kosten heeft plaatsgevonden van Jeugd en Wmo naar Wet langdurige zorg. Maar de VNG vindt dat dit kostenprobleem niet bij de gemeente moet worden neergelegd. In een hard bevochten akkoord is vorig jaar namelijk afgesproken dat 2013 het basisjaar is waarop het budget voor gemeenten wordt gebaseerd. Gemeenten hebben bovendien al afspraken gemaakt over de inkoop van zorg voor 2015, ook om de continuïteit van de zorg voor bestaande cliënten te garanderen. Bovendien komen de gemeenten juist geld tekort voor jeugdzorg en Wmo.
Transitie in gevaar
Verder zal de doelstelling van de transitie in gevaar komen, zo schrijft de VNG in een brief aan alle gemeenten. Om de langdurige zorg te ontlasten is het nodig dat de eigen kracht van cliënten wordt bevorderd. En dat professionals de nadruk leggen op preventie van zorg en ondersteuning aan de voorkant. ‘Als dat niet meer kan doordat het rijk extra kortingen oplegt, dan worden gemeenten gedwongen om cliënten sneller gebruik te laten maken van de langdurige zorg’, aldus de VNG.
De overheid beslist dat de hulp naar de gemeenten gaan. De gemeenten krijgen veel minder geld waarvan dit bekostigd moet worden. De gemeenten komen in een kwaad daglicht te staan en er staat met grote letters in de krant te lezen welke gemeenten falen. Maar de overheid is hier de schuld van. Als je geen geld hebt kun je geen hulp verlenen. Waar blijven al ons belastinggelden dan?
Investeren in preventie??? Haha, laat me niet lachen. Welke gemeente doet er nu op dit moment aan preventie? De VNG huilt krokodillentranen. Ze hebben de eerdere kortingen allemaal al doorgegeven aan zorgaanbieders en cliënten onder de belofte dat de bureaucratie teruggedrongen zou worden. Het resultaat: 5% is aangesloten op de iWMO standaarden en een woud aan bureaucratie. Zo kennen we de gemeenten weer! De VNG heeft liever dat u en ik er voor opdraaien. En kijk wat ze per 1.1.2016 doen: alle huishoudelijke hulp afschaffen en de volledige WMO gelden in de gemeentebegroting stoppen. Om waardeloos vastgoed af te boeken of voetbalstadions te financieren.