De vestiging in Onnen is inmiddels gesloten, maar de bestuurders hopen in de toekomst weer een gespecialiseerd behandelcentrum te kunnen beginnen, met toestemming van de inspectie. De familieraad wil dat cliënten die in de toekomst mogelijk een beroep op NOVO zullen doen wel kwalitatief goeden en veilige zorg krijgen, maar hebben er geen vertrouwen in dat deze bestuurders dat kunnen.
Fixeren
De familieraad zegt dat zij pas drie maanden na het incident op de hoogte werd gebracht van de Raad van Bestuur. Ook vind de familieraad het pijnlijk dat de RvB bij oordeelde dat de begeleiders van de gehandicapte vrouw professioneel hebben gehandeld. ‘De medewerkers hadden de cliënt niet mogen beletten te vertrekken en mochten niet fixeren, wat zij waren niet geschoold.’ Ook maken de bestuurders het incident steeds kleiner dan het is, vinden de vertegenwoordigers van de familieleden.
Uitzending
Steeds heeft de RvB weinig willen zeggen, vat de familieraad samen in een brief waarmee zij het vertrouwen opzegt. ‘Dat deed de RvB om de privacy van de cliënt te beschermen. Daarom besloot ze uiteindelijk ook niet op te treden in de uitzending van Nieuwsuur. Het komt merkwaardig over dat een RvB, onder wiens bestuur een cliënt door haar medewerkers is doodgedrukt, meent meer nog dan haar eigen familie op te moeten komen voor de privacy van de cliënt.’
Privacy
De verontwaardiging bij de familieraad is groot wanneer het privacyargument er niet meer toe doet wanneer de RvB juist privacy-gevoelige informatie over de cliënt prijsgeeft in een interview met de NRC. ‘De RvB verstopt zich achter de ingewikkelde problematiek van de cliënt waarvan niemand kan nagaan of dat juist is. Ronduit schandalig!’, aldus de familie in de brief.