Dat blijkt uit een onderzoek, waarop sociaal psycholoog Edwin Boezeman deze maand aan de Universiteit Leiden promoveert. Boezeman ondervroeg 871 vrijwilligers van uiteenlopende organisaties.
Motivatie
De inzet van vrijwilligers is onmisbaar voor organisaties zoals het Rode Kruis, de Zonnebloem en kindervakantiewerk. Toch was tot nu toe weinig bekend over de manier waarop organisaties aan hun vrijwilligers komen en over de motivatie van deze mensen, die zonder vergoeding werken.
Publiciteit
Boezeman stelt dat het geen goed idee is om het succes van de organisatie zwaar te benadrukken in de publiciteit. Dat doet af aan het gevoel van trots dat een aspirant-vrijwilliger denkt te vinden. Ook krijgen ze daardoor het idee dat hun inspanningen niet zo nodig zijn.
Nuttig
Organisaties die hun vrijwilligers tevreden willen houden, moeten vaak laten weten dat het werk erg nuttig is. Ook willen de onbetaalde werknemers graag veel zelf bepalen en regelmatig contact met andere vrijwilligers hebben. Boezeman raadt tevens aan om te zorgen dat de gratis krachten in contact komen met de doelgroep van de organisatie. Dat werkt zeer stimulerend, aldus de psycholoog.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ANP/Foto: de Zonnebloem