Dat valt op te maken uit de derde rapportage van de Monitor Transitie Jeugd. Een groep belangenorganisaties die de effecten van de transitie op de jeugd in de gaten houdt. Ieder kwartaal brengen ze een rapportage uit. In het derde kwartaal zijn er 89 meldingen binnen gekomen over zaken die nog steeds misgaan in de jeugdhulp. De meeste klachten zijn ingediend door ouders van kinderen tussen de 12 en 17 jaar. In totaal zijn er dit jaar 300 meldingen binnen gekomen.
Indicatie
Zo blijkt dat de informatievoorziening over de jeugdhulp nog steeds niet goed gaat. De melders vonden vooral dat ze te laat informatie kregen en te laat werden betrokken bij beslissingen over de hulpverlening. Ook blijven er meldingen binnenkomen van ouders die maandenlang moeten wachten op een indicatie, zo laat de Monitor Transitie Jeugd weten.
Ondersteuning
Een nieuw probleem is dat mensen niet weten dat ze recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning en dat hen dat niet wordt verteld, volgens de rapportage. Als ouders al wel te maken krijgen met een cliëntondersteuner, dan is die niet altijd een onafhankelijke. Er zijn gevallen waarbij de cliëntondersteuner eerst de zorgvraag in kaart brengt en vervolgens ook de beslissing neemt over welke zorg het gezin krijgt. Dat mag niet door een en dezelfde persoon gedaan worden, volgens de Monitor Transitie Jeugd.
Bejegening
Ook kwamen er veel meldingen over bejegening binnen. Een groot aantal van de melders voelt zich niet serieus genomen. Bijvoorbeeld omdat ze lang moeten wachten of omdat de afspraken niet worden nagekomen. Geef ouders meer en duidelijke informatie over het proces van de zorgaanvraag aan en ook over hun rechten, adviseren de belangengroepen. De processen zijn nu nog te onduidelijk.
Sterker nog, geef betere hulp