Het doen en laten van jongeren van nu kenmerkt zich door een tweestrijd: diepgaande ambities en idealen botsen met de oppervlakkige verleidingen in het leven van alledag. Het bureau ziet een opkomst van de zogenaamde ‘slashies’: jongeren die 1001 dingen tegelijk doen om hun droom te verwezenlijken.
Eigen baas
Jongeren van nu zijn positief, ondanks de crisis. Ze zijn ambitieus en geloven sterk in zichzelf, zo stellen de onderzoekers. Een eigen bedrijf en altijd je eigen boontjes kunnen doppen leveren status op in onzekere tijden.
Zelfmaakbaarheid
Ouders hebben deze generatie gevoed met zelfvertrouwen: alles kan, zolang je maar je best doet. Daarom willen jongeren op alle terreinen gelukkig zijn: studie, werk, vriendschap, familie en liefde. Maar deze zelfmaakbaarheid oefent ook een hoge druk op jongeren uit.
Geluk
Zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit vervangen de oude statussymbolen zoals geld en macht. Geluk zit voor jongeren steeds minder in materiële zaken. Ze streven naar intrinsiek geluk en dat gaat gepaard met een gezond en bewuste leefstijl en bezinning.