Basisscholen hebben onvoldoende mogelijkheden om iets extra’s voor kinderen te doen als ze probleemgedrag vertonen. ‘Ze kunnen pas echt actie ondernemen als het kind een zorgkind wordt met een rugzak’, zegt IJsbrand Jepma van adviesbureau Sardes. Hij houdt zich bezig met monitoring, evaluatie- en effectonderzoek van onderwijsbeleid voor 0-12 jarigen. ‘Dat leerkrachten extra werkdruk ervaren, wil niet zeggen dat ze met andere kinderen te maken hebben dan twintig jaar geleden.’
Labelkinderen
Jepma reageert op het programma Rondom 10 van de NCRV, waarin afgelopen zaterdag bleek dat vier op de vijf docenten (81%) vindt dat zogeheten ‘labelkinderen’ – die het etiket ‘zorg’ krijgen opgeplakt – tot extra werkdruk leiden. Ruim een derde van de leraren (37%) heeft zo veel probleemkinderen in de klas dat hun werk er onder lijdt. ‘Dat is de beleving van de leerkrachten, die zich in de klas ook bezig houden met de zogenoemde achterstandskinderen. Maar die hebben geen zorg, alleen een extra stimulans nodig’, aldus Jepma.
Experts inhuren
Niet dat de beleving van de leerkrachten onjuist is. Volgens Jepma is het echter meer een uiting van algemene drukte: ‘Hun gevoel is: ik heb het al zo druk, nu krijg ik er ook nog zorgkinderen bij.’ Voor die kinderen is er een rugzak, waarmee de school experts van buiten kan inhuren om de zorg te bieden die het kind nodig heeft. ‘Als de school dat goed organiseert hoeft dat geen invloed te hebben op de klasgenoten.’
Probleemetiket
Uit de NCRV-steekproef onder onderwijspersoneel bleek dat basisscholieren lijden onder klasgenoten met probleemetiket. Dat kan worden vermeden, aldus Jepma, door de zorgkinderen zoveel mogelijk mee te laten doen in het programma van de klas en ze enkele uren per week apart te nemen voor extra zorg.
Budget speciaal onderwijs
Belangrijker nog is dat de school met een eigen budget preventief kan optreden als een kind (gedrags-) problemen krijgt. ‘Bijvoorbeeld door meer klasse-assistenten en remedial teachers in te zetten, die extra aandacht kunnen geven.’ Volgens Jepma moet daarom een deel van het speciaal onderwijsbudget terugstromen naar het regulier basisonderwijs. ‘Om daarmee aan de voorkant iets te doen aan vroegsignalering en preventie van probleemgedrag. Dat wordt de uitdaging voor de regionale netwerken, die de nieuwe wet Passend Onderwijs die in 2011 ingaat regionaal moeten uitwerken.’
Passend aanbod
In de Wet Passend Onderwijs moeten regionale netwerken aan alle leerlingen een passend onderwijszorgaanbod bieden. De bedoeling is dat de wachtlijsten en thuiszitters in het speciaal onderwijs weggaan en dat de onderwijskwaliteit verbetert.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: foto: Sardes
Als ouder van een autistische zoon ben ik blij dat er voorzieningen zijn als het speciaal onderwijs waar gericht op de vastgestelde handicap gewerkt wordt. Mijn zoon zou het nooit in het reguliere onderwijs gered hebben. In plaats van weghalen van geld bij het speciaal onderwijs pleit ik ervoor om beiden te doen: volwaardig speciaal onderwijs en ook voldoende geld voor het reguliere onderwijs om te proberen zorgkinderen binnen boord te houden en hun aanwezigheid niet ten koste te laten gaan van de andere kinderen.
Als Voor en Vroegschoolse Educatie ( VVE)-coördinator werk ik nauw samen met de jeugdgezondheidszorg, peuterspeelzaalwerk en het onderwijs. ( Met de nieuwe wet OKE zal daar het kinderdagverblijf zeker bijkomen)Vaak is er al op jonge leeftijd duidelijk of een kind achter loopt in zijn ontwikkeling. Echter tussen de 2.5 -4 jaar kan een kind ook nog enorme ontwikkelingssprongen maken. Men moet dan ook heel voorzichtig zijn om kinderen op een jonge leeftijd al een eitiket op te plakken. Er zijn nu ontwikkelingen binnen de gemeenten waar ik werk( stads en plattelands)waarin scholen ivm de doorgaande leerlijn binnen VVE op de hoogte worden gesteld van het voorschoolse traject. Het gaat dan niet alleen om de cito scores en andere uitslagen van peutervolgsystemen maar juist om het totaal plaatje van het kind en het gezin. Zodat met die gegevens veel sneller een rugzak kan worden aangevraagd. Hiermee gaat er geen kostbare tijd verloren voor het kind. En kunnen scholen betr inspelen op de hulpvraag omdat zij het op tijd weten.De relatie met ouders is hiervoor erg belangrijk ( privacy). Het is zeer belangrijk om in die relatie te investeren voordat je hem echt nodig hebt.