Van Rijn licht in zijn brief toe dat het huidige woonplaatsbeginsel in de praktijk onduidelijkheden oplevert omdat niet altijd te achterhalen is wie de ouder met gezag is en waar deze woont, bijvoorbeeld als de ouders gescheiden zijn. Daarnaast is het op dit moment zo dat als een kind onder voogdij staat, de gemeente waar het kind verblijft verantwoordelijk is. Voor gemeenten die veel residentiele instellingen hebben, is dat ongunstig.
Basisregistratie Personen
Van Rijn: ‘Uit een impactanalyse blijkt dat vereenvoudiging in toepassing en uitvoering voor jeugdhulp zonder verblijf gerealiseerd kan worden door aan te sluiten bij de Basisregistratie Personen (BRP) en het adres van de jeugdige als uitgangspunt te nemen in plaats van de woonplaats van de gezagsdrager. Hiervoor is breed draagvlak bij aanbieders en gemeenten. Voor jeugdhulp met verblijf is het advies om de gemeente waar de jeugdige volgens de BRP voorafgaande aan een verhuizing in verband met verblijf ingezetene was, verantwoordelijk te laten blijven.’
Het knelt in de toegang tot de jeugdhulp. Dat concludeert de Monitor Transitie Jeugd in haar jaarrapportage 2016. Ouders weten niet waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag, benodigde hulp wordt niet op tijd ingezet en er is een gebrek aan passende hulp. Lees meer >>
Test
Hoera, eindelijk worden we wakker .