Welke rol zien gemeenten voor
zichzelf bij de aanpak van radicalisering en hoe verhoudt zich dat tot het
rijksbeleid. Dat was de vraag waarop het
href=”http://www.sgbo.nl “>onderzoeksbureau SGBO een antwoord wilde krijgen.
Dat er verschillen zijn is op
zich geen probleem, vindt SGBO. De lokale situatie kan immers afwijken van het
landelijke beeld. Maar er zijn ook verschillen die een effectieve lokale aanpak
in de weg staan. De koppeling met terrorisme is daarvan het belangrijkste.
Terreur
Voor de rijksoverheid zijn de
incidenten die zich wereldwijd en in Nederland hebben voorgedaan reden geweest
om een aanpak te ontwikkelen. Gemeenten zien dit anders. Zij hebben het over
radicalisering en zien wel een ontwikkeling waarop zij alert moeten zijn, maar
leggen niet de relatie met terreur.
Brede
zin
Ook is het volgens SGBO voor
gemeenten van belang dat radicalisme in brede zin wordt gedefinieerd, dus zowel
rechts-extremisme als radicale islam en dierenrechtenactivisme. In de aanpak
richten gemeenten zich dan voornamelijk op de zogenaamde ‘zachte’ aanpak, waarin
aandacht voor integratie, welzijn, waarden en normen.
Signaleren
Signaleren is volgens gemeenten
en de rijksoverheid een belangrijk element uit de aanpak. De combinatie van
kennis en expertise van diverse professionals tezamen, draagt ertoe bij dat
signalen van radicalisering tijdig worden opgepakt, stelt het onderzoeksbuerau.
Maar met signaleren voorkom je niets, daarvan zijn ook gemeenten zich bewust.
Een effectieve vorm van ingrijpen is steeds afhankelijk van de fase in het
radicaliseringsproces.
Regie
Gemeenten kunnen op verschillende
wijze invulling geven aan die regierol, dat heeft te maken met het kunnen en
willen inzetten van de gemeentelijke ‘doorzettingsmacht’ en de mate waarin
gemeenten in staat zijn het beleid inhoudelijk vast te stellen. Ook op dit
terrein zijn verschillen tussen gemeenten te zien. Het grootste deel van de
gemeenten vervult de regierol van ‘facilitator’. In de aanpak van radicalisering
geen onbelangrijke taak, maar het kan effectiever, menen de onderzoekers.
Balans
Voor een goede invulling van de
regierol is van belang dat gemeenten de balans vinden tussen inhoud en proces,
tussen kennis en relaties. Naast traditionele sturingsinstrumenten maken dan ook
procesmanagement en netwerkmanagement onderdeel uit van de (aan)sturing door
gemeenten. Als beheersingsgerichte regisseur is de gemeenten in staat om op het
lokale terrein haar verantwoordelijkheid te nemen in de aanpak van
radicalisering.
Meer informatie over het rapport
Radicalsering
gelokaliseerd.
Wilt u meer weten over
oorzaken van radicalisering en mogelijke interventies? Kom naar het
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_agenda/_newsid/65059/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank>Welzijnsdebat 2006: Radicaal Jong.