‘Wij krijgen signalen van instellingen dat gemeenten soms meer dan 20 procent korten op het budget voor beschermd wonen en het budget voor dagbesteding van mensen met psychiatrische problemen.’ Dat schrijven de ggz- brancheorganisaties Federatie Opvang, RIBW Alliantie en GGZ Nederland in een brandbrief aan de Tweede Kamer. ‘Wij zien dat gemeenten korten op de tarieven voor onze cliënten,’ zegt Eta Mulder, bestuurssecretaris bij RIBW Alliantie. ‘Daar komt geen ambulante hulp voor terug. Dit leidt tot risico’s voor de zorg aan deze kwetsbare mensen.’
Decentralisatie
De brancheorganisaties in de ggz hebben in de zomer een vragenlijst – monitor – onder hun leden uitgezet over de decentralisatie van de AWBZ naar de Wmo die per 1 januari 2015 is ingegaan. Uit de resultaten van deze monitor blijkt dat veel gemeenten in 2016 zich genoodzaakt voelen te korten op het budget voor beschermd wonen. De kortingen lopen op tot meer dan 20% van het budget. Mulder: ‘Het AWBZ-geld voor beschermd wonen is zonder bezuiniging overgegaan naar gemeenten. Dan mag je verwachten dat gemeenten dat budget ook inzetten voor deze voorzieningen.’
Verwarde mensen worden na een incident minder vaak in een politiecel opgesloten. In 30 procent van de gevallen brengt de politie deze mensen naar de ggz. Lees meer>>
Persoonsgebonden budget
De oorzaken dat dit niet lukt, zijn veelzijdig, zegt Mulder. ‘Onder andere vanwege de verdeling van de financiële middelen over de gemeenten en de afspraken die er zijn gemaakt met betrekking tot het persoonsgebonden budget. Wij roepen alle partijen op om inhoudelijk beleid te ontwikkelen en de zorg niet onnodig af te breken.’
Keukentafelgesprek
De Tweede Kamer debatteert woensdag 9 september over de voortgang van de decentralisatie van de zorg naar de Wmo. Uit de inventarisatie van de brancheorganisaties in de ggz blijkt dat de instroom van nieuwe cliënten in bescherm wonen-projecten stagneert. Ook na “het keukentafelgesprek” vinden ggz-cliënten niet de weg naar de voorzieningen voor dagbesteding of beschermd wonen. ‘Dat ligt aan het gemis aan kennis van ggz problematiek bij wijkteams, waardoor mensen niet op tijd worden toe geleid naar passende zorg’, staat in de brief. Verder werkt het administratieve proces van de gemeenten werkt niet goed, waardoor aanbieders al zorg leveren voordat er een gemeentelijke beschikking – en bijbehorende financiering – voor de cliënt is afgegeven.
Bezuinigingen
De brancheorganisaties in de ggz erkennen dat gemeenten moeite hebben met de bezuinigingen die hen zijn opgelegd door de overheid. Zij doen in de brief een beroep op de Tweede Kamer om tijdens het Kamerdebat woensdag 9 september de staatssecretaris aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid voor de effecten van de overheveling. Volgens de ggz- brancheorganisaties Federatie Opvang, RIBW Alliantie en GGZ Nederland moet de staatssecretaris maatregelen nemen om de negatieve effecten voor de ggz-cliënten tegen te gaan.
Lees de brief van de ggz brancheorganisaties naar de Tweede Kamer>>
In Sociale Vraagstukken van 27 augustus jl. betoogden Nico van Tol en ik ik al dat de zorg en begeleiding van de meest kwetsbare mensen in onze samenleving meestal niet aan een keukentafelgesprek plaats kan vinden, maar dat daarvoor professionele hulpverlening nodig is. Die zorg en begeleiding blijven voor veel mensen meestal nodig, het alternatief is namelijk dat mensen vroeger of later op straat terecht komen, zo zagen we in de jaren tachtig.
De effecten van groepen 'verwarde mensen' op straat zijn genoegzaam bekend, een beschaafd land herken je aan adequate zorg voor mensen die het om welke reden dan ook minder getroffen hebben.
Peer van der Helm is lector aan de Hogeschool Leiden
"Ron Meyer; SP grootste partij van NL" Limburg Dagblad, 7 September 2015, page B6.
Er zou tyd voor een Verkeizing