Dat blijkt uit de eerste cijfers die gemeenten publiceren over het jaar 2015. Financieel deskundigen zeggen op de website van Binnenlands Bestuur dat de grootste overschotten van de gemeenten worden geboekt op de post Wmo. Voor jeugdzorg is het financiële beeld wisselend, maar er zijn geen ‘megatekorten’ te zien op het jeugdbudget van gemeenten.
Sociaal domein
Uit de tot nu toe bekende jaarcijfers van gemeenten blijkt, volgens Binnenlands Bestuur, dat bijvoorbeeld de gemeente Overbetuwe 2 miljoen euro overhoudt van de ruim 26,5 miljoen euro die was begroot voor de uitgaven in het sociaal domein. Deurne heeft een plus van 2,3 miljoen euro op het zorgbudget, Laarbeek enkele tonnen. Dit is een greep uit de eerste cijfers die gemeenten naar buiten brengen met betrekking tot de zorgkosten over 2015. Een totaaloverzicht is er nog niet, omdat nog niet alle gemeenten de jaarcijfers op een rij hebben.
De verschillen tussen gemeenten in vergoedingen en toewijzen van Wmo-voorzieningen vergroten de onvrede bij zorgvragers. ‘Zij ervaren het als onrechtvaardig dat zij wel geholpen zouden worden als zij in een andere gemeente hadden gewoond’. Lees meer>>
Jeugdzorg
Accountant Rein-Aart van Vugt (Deloitte) signaleert ‘een landelijk beeld waarbij tot dusverre in meer dan 75 procent van de gevallen sprake is van (forse) overschotten op het Wmo-budget’. De financiële situatie voor jeugdzorg in gemeenten is deels positief, deels negatief: de helft houdt geld over, de andere helft van de gemeenten komt tekort.
Wrang
Zoals gezegd, nog lang niet alle gemeenten hebben de juiste cijfers voor 2015 al paraat, maar het is wrang dat veel gemeenten kennelijk ‘te weinig geld’ hebben uitgegeven aan zorg. Terwijl huishoudelijke hulpen worden ontslagen en mensen en professionals zich zorgen maken over het gebrek aan zorg voor hun cliënten.
In september 2016 organiseren we het Zorg + Welzijn jaarcongres. Om het programma zo goed mogelijk te laten aansluiten op wat jij nodig hebt en interessant vindt, leggen we je een vragenlijst voor. Invullen kost een paar minuten en bovendien maak je kans op gratis kaarten voor dit congres.
Vul hier de vragenlijst in >>
De konklusie is duidelijk: veel te ruim geindiceerd in het verleden, maar ja we moesten toch zonodig marktwerking en dus groei
Als je geld bespaart omdat je kritisch bent op je uitgaven schiet je als gemeente dus tekort. Daar ben ik het niet mee eens. De gemeenten zijn m.i. ook niet verantwoordelijk voor ontslagen thuiszorgmedewerkers. Dat zijn de managers van zorginstellingen die te laag inschrijven en hun werk niet goed doen. Samengevat: als niet duidelijk is waarom gemeenten geld overhouden en hoe ze hun uitgaven hebben gepland dan zie ik geen enkele reden om gemeenten ervan te betichten dat ze 'te weinig geld' hebben uitgegeven. Misschien hebben ze de participatie op het lokale vlak optimaal gerealiseerd?
De gemeenten zitten liever op de centen en laten mensen die er wettelijk recht op hebben door corrupte regels in de kou staan. Ik heb inmiddels een indicerende arts die niet indiceert maar kijkt waar je iets zou kunnen halen (ongeacht of die bron niet al opgebruikt is, zoals de fiscus) voor het medisch tuchtcollege gedaagd. Betreffende arts en gemeente zijn van mening dat bij reuma warmte een luxe is terwijl algemeen bekend is dat het een noodzaak is. Overigens wordt die gemeente ook aangeklaagd wegens het zich niet houden aan regels en zich voordoen als zijnde medisch specialist