Gemeenten zijn in 2015 verantwoordelijk geworden voor drie vormen van ggz: begeleiding (Wmo), jeugdzorg en beschermd wonen. Maar over hoe die zorg betaald en verantwoord moet worden, ontbreken bindende afspraken. Dat zegt Stephan Valk, voorzitter van de grootste ggz-organisatie: Parnassia Groep, tegen Zorgvisie. Valk voorspelt dat administratieve lasten exploderen: ‘Wij zijn jaarlijks tien miljoen euro extra kwijt aan het financiële verantwoordingscircus.’
Bureaucratisch
Het probleem is, zegt Valk, dat elke gemeenten de financiële verantwoording van de zorg net weer anders organiseert. De ggz-zorgaanbieders moeten hun administratie aan elke gemeente apart aanpassen. De Parnassia Groep bijvoorbeeld doet zaken met zo’n 200 gemeenten. ‘Wij krijgen te maken met 30.000 nieuwe zorgproducten. Vaak gaat het om dezelfde diensten die de verschillende gemeenten net iets anders definiëren’, zegt Stephan Valk. ‘Die moeten we allemaal in onze systemen invoeren. De bureaucratische lasten dreigen zo te exploderen.’
In de behandeling van mensen met psychische aandoeningen ligt de nadruk te veel op medicatie, blijkt uit onderzoek van het Landelijk Platform GGz. Lees meer>>
Huisarts
De verantwoording kan volgens Valk veel simpeler. De politiek moet stoppen te eisen dat alle zorg voor individuele patiënten tot op detail verantwoord moet worden. ‘We nemen bijvoorbeeld verwarde mensen acuut in zorg. Dat was eerst onrechtmatig. Nu is afgesproken dat we het binnen dertig dagen aan de huisarts melden. Maar een groot deel van deze cliënten heeft helemaal geen huisarts dus kunnen we niets melden. We kunnen 95 procent van de zorg aan cliënten volgens de regels organiseren. Maar voor die laatste 5 procent kan dat niet of alleen met heel veel administratieve rompslomp. Als de ggz de vrijheid zou krijgen om de zorg per cliënt vrij te regelen, dan zouden we honderden miljoenen euro’s minder aan administratieve lasten kwijt zijn en aan zorg kunnen besteden.’