Deze resultaten zijn gepresenteerd in een overzicht van het verbetertraject ‘Eten en Drinken’ van Zorg voor Beter. Hoewel het in de gehandicaptenzorg belangrijk is dat de cliënten hun leven zelf kunnen invullen, blijkt in de praktijk dat de keuzemogelijkheden hier vaak tegenvallen. De cliënten kunnen vaak niet eten en drinken wat zij willen. Zo staat vermeld in de factsheet.
Sfeer
De deelnemende teams hebben zich tijdens dit traject gericht op de keuzemogelijkheden, de sfeer tijdens het eten en het duidelijk bespreekbaar maken van de wensen van de cliënt in samenwerking met de betrokken begeleiders en familie. Belangrijk hierbij is het vastleggen van afspraken over eten en drinken in een plan en het signaleren van en omgaan met risico’s en problemen bij het eten.
Observatielijst
De instellingen hebben voortdurend de reactie van cliënten op veranderingen in het eten en drinken getoetst. En zij hebben individuele hulpmiddelen ontwikkeld om de voorkeuren van de cliënt te achterhalen, bijvoorbeeld met een gesprek of een observatielijst. Nu worden cliënten meer betrokken bij eten en drinken. Zij kunnen bijvoorbeeld meegaan tijdens het boodschappen doen, de tafel dekken of helpen in de keuken. Gezamenlijke afspraken over de sfeer tijdens de maaltijd zorgen voor meer ruimte en rust.