Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gesproken animatie is voor iedereen te begrijpen

Mensen die moeite hebben om informatie over hun gezondheid te lezen en te begrijpen, zijn gebaat bij gesproken animaties. Deze boodschap komt bij iedereen goed aan, ontdekte promovenda communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam Corine Meppelink, samen met enkele collega’s.
'Gesproken animaties kunnen de informatieverwerkingskloof tussen mensen wellicht overbruggen’
'Gesproken animaties kunnen de informatieverwerkingskloof tussen mensen wellicht overbruggen’ - Foto: ANP Xtra

Zij onderzochten het effect van verschillende vormen van informatieoverdracht bij een groep mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Dat zijn vaardigheden om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen en toe te passen bij het nemen van gezondheidsgerelateerde beslissingen. De onderzoekers vergeleken dit met het effect van de informatieoverdracht bij een groep mensen met goede gezondheidsvaardigheden.

Informatieoverdracht

De deelnemers vulden eerst een vragenlijst in over medische kennis en kregen daarna informatie over het bevolkingsonderzoek darmkanker. Er werden vier verschillende manieren van informatieoverdracht getest: een geschreven tekst met plaatjes, een animatie met geschreven tekst, een gesproken test met plaatjes en een animatie met gesproken tekst. Vervolgens werd met enquêtes getest of de boodschap was overgebracht en hoe de mensen de informatieoverdracht hadden ervaren.

Verwerkingskloof

De gesproken animatie leverde als enige overdrachtsvorm geen verschil op tussen de groep mensen met goede en beperkte gezondheidsvaardigheden. Beide groepen onthielden evenveel informatie en hadden er een goed gevoel bij. De andere drie vormen leidden tot meer kennis bij de groep mensen met goede gezondheidsvaardigheden. De geschreven overdracht zorgde voor de grootste kloof. Volgens de onderzoekers een relevante ontdekking. ‘Gesproken animaties kunnen de informatieverwerkingskloof tussen mensen wellicht overbruggen’, schrijven de auteurs.

De eigen kracht van burgers aanspreken kan alleen door de juiste gesprekstechnieken te gebruiken. ‘Professionals kunnen onbedoeld iemands motivatie negatief beïnvloeden door te gaan overtuigen of eigen oplossingen aan te dragen, zegt Peter Wesdorp. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.