Door Herman Keppy – In het boek van de werkgroep Filantropische Studies van
dezelfde universiteit lijken de grafieken van zowel de particuliere giften als
die van bedrijven een daling aan te geven sinds 2003. (Foto van Theo Schuyt, van
www.geveninnederland.nl ).
Maar, haastten de onderzoekers te verklaren, de marge van nauwkeurigheid
moet ruim worden opgevat. In werkelijkheid zou de jaarcijfers zowel naar boven
als naar beneden kunnen worden bijgesteld.
Een schatting
Het onderzoek blijft dan ook een schatting van de filantropische
geldstromen. In 2005 bedroeg het totaalbedrag van giften volgens de lage
schatting van ‘Geven in Nederland 2007’ circa 4,4 miljard euro. Het liefst zou
projectleider prof. dr. Theo Schuyt inzage krijgen in de belastingaangiften van
de grote geldgevers, maar zelfs dan zouden de cijfers niet exact zijn, want hoe
moet je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk inschatten, met € 30 per uur of €
70?
Vooroplopend
Toch noemt Schuyt het onderzoek van zijn werkgroep naar het geefgedrag in
Nederland ‘redelijk op orde’. En die gedachte wordt ook door het buitenland
gedeeld. De werkgroep van de Vrije Universiteit loopt voorop in Europa.
Duitsland heeft volgens Schuyt inmiddels het Nederlandse voorbeeld gevolgd met
de oprichting van een eigen werkgroep, met de originele naam ‘Geben in
Deutschland’.
Braakliggend terrein
Tijdens zijn lezing op het met meer dan tweehonderd deelnemers drukbezochte
symposium wees Schuyt er op dat er veel braak terrein open ligt voor
professionele fondswervers. Veel instellingen maken zich in zijn ogen te veel
afhankelijk van overheidssubsidies, terwijl ook elders geld is te genereren. Bij
het bedrijfsleven, de grote fondsen, maar ook bij zogenaamde serviceorganisaties
als Rotary- en Lionsclubs.
Verkenningsonderzoek
Naar die serviceorgansiaties heeft de werkgroep voor het eerst een
verkenningsonderzoek gedaan. Er lijkt veel geld in omloop te zijn, maar omdat de
respons van die organisaties gering was, kunnen noch cijfers worden genoemd noch
conclusies getrokken. Echter, schrijft Schuyt, de eerste stap ‘gives an appetite
for more’.
Meer weten? Theo Schuyt treedt op 7 juni op als dagvoorzitter van
het Zorg + Welzijn congres
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=Congres>’Kapitaal en sociaal ondernemerschap. Sponsoring en
fondsenwerving in de non-profit sector’ , vindt plaats op 7 juni, 9.30 –
16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres-welzijnswerk-moet-minder-subsidiejunk-worden.html”
target=_blank name=”Minder subsidiejunk”>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet
minder subsidiejunk worden’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-71128/goede-zaken-leert-nonprofitsector-commercieel-samenwerken.html”
target=_blank name=”Goede Zaken”>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel
samenwerken (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=50609&tsge_portlet_zw_searchitemId=51802″
target=_blank name=”goede doelen en sponsoring”> Congres Fondsenwerving en
Sponsoring,
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=20107&tsge_portlet_zw_searchitemId=55160″
target=_blank name=”goede doelen giften”>Bedrijfsleven gretig in doneren en
sponsoren van non-profitorganisaties: Geven met bijbedoelingen (Zorg +
Welzijn Archief, 25 mei 2005)
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=Mi7r3&m=sCzk&s=NP5HE3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie .