Zet professionals met ervaringskennis in bij de hulp aan cliënten in de ggz. Dat komt het herstel ten goede. Dat concludeert Simona Karbouniaris, onderzoeker van het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de Hogeschool Utrecht. Zij heeft onderzoek gedaan naar de bijdrage van de ervaringskennis van professionals in de ggz. Sociaal werkers die ggz-cliënten begeleiden blijken zelfs een voorsprong te hebben. Zij werken door hun opleiding en professie al relatiegericht met cliënten. Karbouniaris pleit ervoor meer ervaringskennis
Heilige huisjes in de ggz omver: ‘Minder methodieken, meer ervaringskennis van professionals’
Professionals in de ggz hebben meer dan gemiddeld zelf ervaring met psychische problemen. Die kunnen ze inzetten bij het herstelproces van cliënten in de ggz. Vooral sociaal werkers hebben daarin een voorsprong, zegt onderzoeker Simona Karbouniaris, die de inzet van ervaringskennis door professionals heeft onderzocht. ‘Een goede relatie met je cliënt is belangrijker dan een interventie.’
‘Een goede relatie met je cliënt is belangrijker dan een interventie.’ Dat dit nog onderzocht moet worden met deze uitkomst. Zullen we eens stoppen met deze zogenaamde kenniseconomie? Dus minder onderzoeken en de onderzoekers aan het werk zetten met klanten, dan gaat het wat vaker om de mensen waar de werkers op de vloer mee te maken hebben en voor willen gaan. Dat zou zo maar eens kunnen resulteren in kortere wachtlijsten.