Een deel van de verklaring is dat het onderzoek dit jaar door een ander onderzoeksbureau is uitgevoerd en met een ander panel. Desondanks past de hoge waardering voor de ggz als werkgever bij de toenemende populariteit van maatschappelijke bedrijven, meent de door Intermediair geraadpleegde imagodeskundige.
Non profit
Het onderzoek is door bureau Motivaction gedaan onder bijna vierduizend hoogopgeleide werknemers tot en met 45. De ondervraagden mochten drie bedrijven noemen waar ze het liefst zouden willen werken. In de lijst van alleen de non-profit sector staat de ggz wel op de eerste plek. Gevolgd door Bureau Jeugdzorg op vier (plaats 15 in de algemene lijst), de GGD (plek 13), Stichting MEE (plek 20) en het Ministerie van VWS op plaats 44.
Nuttig
Hoewel het onderzoek puur over imago gaat, is zo’n ranking wel nuttig voor werkgevers, meent de imagodeskundige. Met een goed imago komt een werkgever eerder in beeld bij werkzoekenden. Daarna moet blijken hoe het is om écht te werken bij het bedrijf. En dat komen steeds meer werkzoekenden te weten door sociale media te gebruiken. Ze vragen werknemers te hoe het is om bij een bepaalde werkgever in dienst te zijn. Belangrijk dus om enthousiaste ambassadeurs in je organisatie te hebben.
Bron: Intermediair/ANP-Photo