Het digitaal contact wordt via een zogenaamde zorgpost gelegd. Die bevindt zich op de locatie van GGZ Noord-Holland-Noord in Den Helder.Via deze zorgpost kunnen zij op ieder moment dat zij dat nodig vinden beeldcontact maken met een hulpverlener van GGZ Noord-Holland-Noord.
Dat contact kan bestaan uit een ondersteunend gesprek met de verpleegkundige, een vraag aan de psychiater, een driegesprek, maar ook uit beeldcontact met lotgenoten of een familielid dat veraf woont. Het beeldscherm kan tegelijkertijd dienst doen als agenda en alarmering voor afspraken en medicatie-inname.
Regie
Hoewel in de thuiszorg al vaker met deze zorgondersteunende techniek in huis gewerkt wordt, is dat voor cliënten met een langdurende psychiatrische handicap nog niet het geval. De verwachting is dat de cliënten met behulp van de zorgpost makkelijker contact met familie en lotgenoten kunnen onderhouden en meer de regie kunnen nemen over hun eigen leven. Het Trimbosinstituut gaat de ervaringen van de eerste vijftig cliënten evalueren.
Beeldscherm
De eerste cliënt in Den Helder legt woensdag in haar eigen woning contact leggen met de zorgpost, die op die dag even bemand zal worden door Marleen Barth, de voorzitter van GGZ Nederland. Vanaf dat moment zullen geleidelijk ongeveer vijftig cliënten uit Texel en Den Helder een beeldscherm in hun eigen woning geplaatst krijgen.