De cliënt met complexe meervoudige problemen is gebaat met een goede relatie met de professional die de hulp regisseert. Dat blijkt uit het Movisie-onderzoek: ‘Wat werkt bij integraal werken in de wijk’. De relatie tussen professional en cliënt is zo belangrijk omdat blijkt dat een goede relatie maatgevend is voor de resultaten van de hulpverlening. ‘Zowel de menselijke kant als de zakelijke kant is van belang voor een goede samenwerkingsrelatie’, zegt Silke van Arum, een van de onderzoekers.
Relatie tussen professional en cliënt
Er zijn vier werkzame elementen die essentieel zijn in de relatie tussen cliënt en professional, zo blijkt uit het Movisie-onderzoek. Allereerst de persoonlijke en de taak-alliantie tussen cliënt en professional. Lukt het om met elkaar goede afspraken te maken over doelen en aanpak? De relatie tussen cliënt en professional is gebouwd op vertrouwen, continuïteit en veiligheid; uitgangspunt is één huishouden, één plan en één professioneel regisseur. Tot slot: Zorg en ondersteuning moeten ook praktisch van aard zijn en cliënten moeten gemotiveerd zijn.
Vertrouwen
Een goede relatie tussen professional en cliënt bestaat uit vertrouwen in elkaar en in de aanpak van de problemen. Er moet een plan komen waar beiden in geloven. ‘Daarnaast is er ook een persoonlijke alliantie’, zegt Van Arum. ’Dat gaat over de band die je met je cliënt aangaat. Dat moet niet verward worden met vriendschap, het gaat om een menselijke benadering, om de interesse in het leven van je cliënt. Het is bijvoorbeeld handig om gemeenschappelijke interesses te hebben, of – karakteristieken die bij elkaar passen. Als je allebei van autoracen houdt, is het leuk als je binnenkomt en vraagt: “Heb jij de formule 1 races dit weekend gezien?”.
Integraal werken lijkt hét toverwoord in het sociaal domein. Zorg en ondersteuning dichtbij, meer samenhangend en goedkoper georganiseerd. Hoe worden deze beleidscredo’s in de praktijk vertaald? En welke plek heeft werk en inkomen in integrale aanpakken? Lees meer>>
Schakelen tussen systeem en cliënt
Een goede “match” tussen cliënt en professional is doorslaggevend voor het effect van de hulp. ‘Wees je daarom als professional bewust van een goede samenwerkingsrelatie’, adviseert Van Arum. ‘En reflecteer regelmatig over die relatie, ook samen met je cliënt.’ De professional heeft verder goede communicatieve vaardigheden nodig. Van Arum: ‘Omdat de regisserend professional ook te maken heeft met instanties en organisaties en voortdurend moet schakelen tussen het “systeem” en de cliënt. Dat betekent meebewegen, flexibel zijn en met elkaar bespreken wanneer de cliënt het zelf doet en wanneer je samen iets aanpakt.’
Intervisie en coaching
Inderdaad, er wordt veel gevraagd van de regisserend professional die de spin in het web is voor zijn cliënt, zegt Silke van Arum. ‘Zorg daarom ook voor je eigen ondersteuning. Zoals intervisiegesprekken, coaching en ook teambesprekingen. Zorg dat je niet te lang rondloopt met problemen als de hulpverlening niet goed verloopt. De verwachtingen over de professional zijn hoog, er ligt veel verantwoordelijkheid bij de professional. Zorg dus goed voor jezelf.’
Je kunt het rapport “Wat werkt bij integraal werk” downloaden bij Movisie>>