De houding van de medewerkers in een instelling vormen samen de cultuur binnen een organisatie. Die cultuur is bepalend voor de kwaliteit van de zorg en dienstverlening in een zorgorganisatie. In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie. Dat betoogt John Sijnke in het magazine Activiteitensector van afgelopen maand.
Visie van de organisatie
John Sijnke is adviseur bij Stichting Spot Opleiding, Training en Advies en auteur van verschillende publicaties. Volgens Sijnke ontstaat een goede en gefundeerde visie, waarop de zorgverlening kwalitatief verder kan groeien, vanaf de werkvloer en vanuit het directe contact met de cliënt. Als de cliënt in en buiten de zorginstelling zoveel mogelijk regie moet blijven voeren over zijn eigen leven, dan is het belangrijk dat de organisatie zich aanpast aan dat streven. En dus ook de visie van de organisatie.
Zelfbeschikking
Respect voor de zelfbeschikking van de cliënt is een van de belangrijke elementen die inhoud geven aan zorg, volgens Sijnke. Hij noemt daarnaast ook de dialoog met de cliënt en het werken vanuit het toekomstbeeld van de cliënt. De zorgverlener treedt zijn cliënt ‘objectief en onvoorwaardelijk tegemoet. Het vakgebied van activiteitenbegeleiders is daar als vanzelf mee verbonden, hun grondhouding is aan dit principe ontleend.’
Volgens een schatting van MEE Nederland krijgen zo’n 500 cliënten met een complexe zorgvraag niet de zorg die ze nodig hebben. Het gaat veelal om mensen met ernstige gedragsproblemen in combinatie met een verstandelijke beperking. ‘Zorgkantoren moeten deze complexe zorg inkopen.’ Lees meer>>
Waarden en normen
‘Het is in die manier van werken vooral van belang om te kijken naar de eigen motieven, waarden en normen’, zegt Sijnke. ‘Zonder dat zelf in de gaten te hebben, leggen we onze eigen waarden en normen soms als vanzelfsprekend op aan de cliënt.’ Daarom moet de professional voortdurend bewust zijn van de eigenheid en de zelfbeschikking van de cliënt. Dat brengt, aldus Sijnke, met zich mee dat professionals in de basis sterk betrokken zijn bij hun cliënt.
Balans
Niet alleen gaat het om een persoonlijke betrokkenheid, maar ook om een professionele betrokkenheid van professionals. Of misschien beter om een goede balans tussen persoonlijke betrokkenheid en professionele afstand. Sijnke: ‘De cliënt krijgt zo niet alleen met echte, menselijke belangstelling te maken om zich veilig en geaccepteerd te voelen. Maar ook met een verantwoorde en stimulerende ondersteuning op basis van een onafhankelijke benadering van de cliënt.’
Lees het hele artikel in het maandmagazine Activiteitensector>>