In Nederland zijn ongeveer 10.000 mensen met een ernstige meervoudige beperking – emb. Ze kunnen zich vaak niet met woorden verstaanbaar maken. En bijvoorbeeld alleen met geluiden en lichaamstaal duidelijk maken wat ze willen. Daardoor worden zij niet altijd begrepen. Als zorgverleners deze mensen niet begrijpen, leidt dat tot risico’s in de zorg. Dat maakt deze cliënten extra kwetsbaar.
Goede zorg
De Inspectie voor de Gezondheidszorg, IGZ, deed onderzoek naar wat belangrijk is voor de kwaliteit van de zorg aan mensen met emb. En of deze cliënten ook goede zorg ontvangen. De inspectie zag mooie voorbeelden op de acht locaties waar zij kwam. De conclusie is dat het zeker mogelijk is om goede zorg te geven. Als alle betrokkenen bij de zorg zichzelf steeds de vraag stellen: “Wat merkt de cliënt hiervan?”
Juist omdat mensen met een emb hun leven lang afhankelijk zijn van anderen, bepaalt de kwaliteit van de zorg hun leven. IGZ heeft 7 kernpunten op een rij gezet waar goede zorg voor mensen met een emb aan moet voldoen: Lees de 7 kernpunten>>
Verbeteringen
De zorg is goed, maar dat betekent niet dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. De IGZ zet 3 belangrijke verbeteringen op een rij: In de eerste plaats moet individuele aandacht het uitgangspunt zijn. Dan kan de zorgmedewerker de lichaamstaal en de stemmingen van elke cliënt beter herkennen en er iets mee doen.
Visie op zorg
De tweede verbetering gaat zorginstellingen als geheel aan. Het is belangrijk dat de instelling een visie beschrijft van wat belangrijk is in de zorg. Die visie moet dan ook wel in de praktijk worden gebracht bij de zorg van cliënten. Tot slot moeten professionals zich bewust zijn van de specifieke gezondheidsrisico’s van mensen met een ernstige meervoudige beperking. Dat vergt ook specifieke kennis en vaardigheden van de professional.