De strengere bijstandsregels die vanaf 1 januari gelden, zullen ertoe leiden dat cliënten tot wanhoop worden gedreven omdat ze niets begrijpen van de nieuwe maatregelen. Dat blijkt uit een enquête van Binnenlands Bestuur en het actualiteitenprogramma De Monitor (KRO/NCRV) onder 473 ambtenaren werk en inkomen. Vooral laaggeletterdheid, financiële problemen en gebrekkige administratieve vaardigheden zijn voor veel cliënten een groot probleem bij het vinden van werk. Ambtenaren werk en inkomen van de gemeenten vrezen dat ze meer te maken krijgen met agressie van cliënten. Zij zeggen ook sneller ‘de andere kant op te kijken’ omdat de nieuwe bijstandsregels zo ingewikkeld zijn geworden, dat veel mensen ‘onbewust frauderen’.
Participatiewet
De geënquêteerde ambtenaren werk en inkomen, waaronder beleids- en uitvoerende ambtenaren, afdelingshoofden en directeuren sociale dienst, zijn niet heel positief over de nieuwe Participatiewet die per 1 januari is ingevoerd. De taaltoets en de kledingeisen bij sollicitaties zijn terecht, vinden de ambtenaren. Maar de verlenging van de reistijd voor cliënten (maximaal 3 uur reizen) en de verhuisplicht zijn volgens de ambtenaren niet nuttig om uitkeringsgerechtigden terug naar de arbeidsmarkt te krijgen. Net zo min als de nieuwe regel dat cliënten te veel ontvangen uitkering dubbel terug moeten betalen.
Hoe motiveer je een schuldenaar? Niet alleen het systeem en het eigen gedrag van schuldenaren kunnen het oplossen van schulden belemmeren. Ook de houding van de hulpverlener is heel belangrijk. Lees meer>>
Wet werk en bijstand
De helft van de ondervraagde ambtenaren is het niet eens met het nieuwe sanctieregime. Zij vinden het niet terecht om aan cliënten, die hun verplichtingen niet kunnen nakomen, een korting op de uitkering op te leggen. Van de ambtenaren op de werkvloer staat één op de drie niet achter de nieuwe maatregelen in de Wet werk en bijstand. Bij de beleidsmedewerkers van de sociale dienst ligt dat percentage zelfs nog hoger.
Schuldhulpverlening in de nieuwe context. Congres over de actualiteiten schuldhulpverlening op 26 maart 2015. Tijdens dit congres wordt verkend wat de eerste ervaringen zijn van de nieuwe aanpak van schuldenproblematiek. Lees meer>>
Sociale dienst
Divosa, de koepelorganisatie van directeuren van sociale diensten in Nederland, wil dat medewerkers van sociale diensten het vertrouwen moeten krijgen om vaker zelfstandig een afweging te maken. Staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zegt in een reactie dat er volgens haar altijd de mogelijkheid is tot maatwerk: ‘Bij de totstandkoming van de wet heb ik erop toegezien dat medewerkers van sociale diensten altijd de mogelijkheid hebben om rekening te houden met persoonlijke omstandigheden van mensen en eigenstandig een afweging kunnen maken over het al dan niet opleggen van maatregelen.’