Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Greet Demesmaeker: ‘Mij werd gezegd dat het goed is om afstand te houden tot de cliënt’

Afstand houden tot de cliënt is goed. Dat leerde Greet Demesmaeker tijdens haar studie tot sociaal werker, meer dan twintig jaar geleden. In de praktijk zorgde die les voor dilemma’s, want voor goede hulp is het vaak nodig om heel dichtbij te kunnen komen. Maar wat is de goede balans tussen afstand en nabijheid? Op die vraag heeft Demesmaeker nu een praktisch antwoord gevonden.
Greet Demesmaeker. Bron: Uitgeverij Coutinho

Wel of niet je mobiele telefoonnummer geven aan een cliënt? Wel of niet toegeven dat je het antwoord ook even niet weet? Wel of niet laten zien dat je geraakt wordt door het schrijnende verhaal van je cliënt?

Het opbouwen van een goede samenwerkingsrelatie met een cliënt kan zorgen voor zorgvuldige afwegingen en dilemma’s, want hoe dichtbij mag je komen en hoeveel wil of kun je van jezelf laten zien?

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.